A/B-testing

A/B testing handler om å teste to forskjellige varianter mot hverandre med mål om å finne ut hvilken som er best. Hvis det er signifikant forskjell bør den beste varianten implementeres.

Vi kan teste en rekke forskjellige ting - alt med mål om å avdekke hva som fungerer best!


De fleste ting kan A/B testes, men det mest vanlige er innhold på nettsider, annonser og landingssider.

Gjennom arbeidet i Google Ads tester vi ulike annonser og ulike landingssider for å måle hva som gir best resultat.

Annonsering på Facebook og Instagram tilbyr nå automatisk A/B-testing for hjelpe med å finne ut hva som gir de beste resultatene.

På en nettside kan vi også gjøre A/B tester hvor vi undersøker effekten av endringer på nettsiden. Dette gir svar på om endringen er bedre og bør implementeres permanent eller ikke.

Vi gjør A/B-testing rett og slett fordi det er umulig å si på forhånd hva som er best. Vi kan alle ha tanker og tro om hva som er best, men det er ikke det samme som å vite det.

Gjennom systematisk A/B testing får vi tall på hvor mye bedre eller dårligere A er i forhold til B. Først da bør du ta avgjørelsen om du skal gå for A eller B på nettsiden din.

Ofte kan forskjellene være overraskende store og for mange nettsider er det ikke så store forbedringer som skal til for at det gir merkbar effekt i resultatet.

Kostnaden til A/B testing er todelt.

Det krever tilgang til et verktøy som håndterer og analyserer selve testen og disse har normalt en lisenskostnad.

I tillegg kreves det tid til både forberedelser, gjennomføring, analyser og rapportering av en A/B test.

Omfanget vil variere så her må vi sammen legge planen for hva som skal testes og hva vi ønsker å oppnå.


Trenger du hjelp med å planlegge eller gjennomføre en A/B test eller ønsker å prate med oss er det bare å ta kontakt.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024