Mulighetene for innsikt på Facebook har aldri vært større. Kanskje det nettopp derfor det er så vanskelig å holde oversikten over resultatene dine i Business Manger? Fortvil ikke. Vi hjelper deg.
Å vite om en Facebook-kampanje har gått bedre enn den forrige er ikke alltid like lett. For hvordan går man egentlig frem når resultat ikke nødvendigvis viser det du målte sist gang? Og hva er egentlig forskjellen på visninger, eksponeringer og frekvens?
Før man begynner å analysere kampanjer i Business Manager er det svært viktig å følge med på hvilke datoer som er valgt. Det gjør man i menyen til høyre. Mange har opplevd å tro at man analyserer data for en helt annen periode, enn den man faktisk ser på.
De fleste kjenner best til standardvisningen resultat i annonseadministrasjonen. Men finnes mange flere visninger som viser deg mye interessant data.
Til å begynne med anbefaler vi å prøve ut visningen resultater og klikk. Med denne visningen får du en større innsikt utover det helt overfladiske, uten å drukne i for mye data om gangen.
Selv om Facebook viser alle resultatene relatert til kampanjene dine i Annonseadministrasjon, er noen data mer relevante for kampanjene dine enn andre. Her er har vi samlet noen av de viktigste.
Hva man finner i dennekolonnen avhenger av hva man har valgt som målsetting da man opprettet kampanjen. Dersom målet er trafikk til nettsiden, vil dette være det som vises i denne kolonnen. Dersom målet derimot er nye likerklikk på Facebook-siden er dette som vil vises.
En handling er aktivitet som skjer i annonsen din (for eksempel en person som ser på videoannonsen din), eller som et resultat av annonsen din (for eksempel en person som viser annonsen din og deretter laster ned en app).
Handlinger som skjer i annonsen din, kan omfatte lenkeklikk, utgående klikk, innleggsengasjement, videovisninger og mer.
Rekkevidde forteller hvor mange ganger en kampanje, et annonsesett, eller en annonse er vist minst én gang. Denne kolonnen forteller deg altså om unike visninger.
Eksponeringer forteller deg hvor mange ganger en annonse, et annonsesett, eller en kampanje er vist totalt. Eksponeringer tar høyde for at en person kan ha sett annonsen mange ganger. Dette tallet er derfor ofte en god del høyere enn rekkevidde.
Klikk forteller hvor mange ganger noen har klikket på en annonse. Det er nok at en bruker har trykket på annonsen for å for eksempel se nærmere på et bilde.
Frekvens forteller deg hvor mange ganger en annonse, et annonsesett, eller en kampanje gjennomsnittlig er vist per person. Dette er et tall man burde følge ekstra nøye med på dersom kampanjen har vært aktiv en stund. Generelt pleier vi å si at frekvensen til en kampanje ikke burde stige mye over 3.
CPC er en engelsk forkortelse mye brukt innen digital markedsføring. Den står for cost per click, eller kostnad per klikk. Den forteller deg hva man betaler for klikkene man genererer ved kampanjen.
Relevansepoeng forteller deg hvor godt annonsene du kjører treffer publikumet du har valgt. Poengene strekker seg fra 1 til 10, og blir tildelt fra Facebook etter at annonsene har kjørt en liten stund.
CPM er en engelsk forkortelse ofte brukt innen markedsføring. Den står for cost per thousand impressions, eller kostnad per tusende visning. Dette forteller deg hvor mye du betaler for visningene dine og danner et veldig godt sammenligningsgrunnlag dersom du også annonserer på andre sosiale, eller tradisjonelle kanaler.
Det kan være vanskelig å holde styr på mange kampanjer til enhver tid. Vi hjelper små og store kunder å holde oversikt og sammen skape gode resultater.
Trenger du hjelp med annonsering i sosiale medier? Ta kontakt med oss her, eller meld deg på kurs i annonsering på Facebook og Instagram.