Slik gir du tilgang til Facebook-sider og annonsekontoer

Oppdatert 2020

Det blir stadig mer vanlig å få hjelp på Facebook, og da er det viktig å trygt kunne gi tilgang til både Facebook-sider og annonsekontoene. Her får du en enkel oppskrift på hvordan du gir tilgang.

Digital opptur hjelper mange bedrifter med annonsering på Facebook og vet at det kan være utfordrende å gi tilgang til Facebook-siden og annonse-kontoen, men følger du disse stegene skal det gå lett.

Meld deg på Facebook-kurs her. 

For å gi tilgang til andre kan de enten sende deg en invitasjon – som du godkjenner – eller at du legger de til selv. Under forklarer vi hvordan du legger til andre.

Opprett en Facebook Business Manager

For å samle Facebook sider, annonsekontoer og pixler på et sted, bruker vi Business Manager. Dette lar oss også dele tilganger lett og oversiktlig. Vi anbefaler dermed på det sterkeste at alle gjør dette.

Slik setter du opp en Business Manager konto:

  1. Gå til business.facebook.com/overview
  2. Klikk på Opprett konto.
  3. Skriv inn navnet på bedriften din, navnet ditt og jobb-e-postadressen din, og klikk på Neste.
  4. Angi bedriftens detaljer, og klikk på Send inn.

Facebook Business Manager kontoen kobles opp mot Facebook kontoen som oppretter den, og denne personen får også eierskap over kontoen. Det er derfor viktig at du selv gjør dette, ikke bedriften som skal drive annonsering for deg.

Facebook Business Manager

Oversikten over Facebook-sider og annonsekontoer finner du i Facebook Business Manager. Dette er selve hovedkvarteret for alle som jobber med Facebook profesjonelt, og det er her du starter for bl.a. å legge til brukere.

Den enkleste måten å komme seg til Business Manager er å trykke på den lille pilen øverst til høyre når man er innlogget på sin egen Facebook-profil – eller å google det…

Gå til bedriftsinnstillinger

Alle store endringer i Business Manager gjør man i bedriftsinnstillinger. Det finner i høyre hjørne, under den øverste fanen.

Facebook Gå til bedriftsinnstillinger

Legg inn bedrifts ID til partneren din

I menyen til venstre finner du “Partnere”, inn under “Brukere”. Klikk deretter på knappen “Legg til”, så trykker du deg videre gjennom “Gi tilgang” knappen. Her skriver du inn partneren sin Bedrifts-ID.

Facebook Legg inn bedrifts ID til partneren din

Facebook Legg inn bedrifts ID til partner knapp

Velg rolle

Velg deretter hvilken rolle du ønsker at partneren din skal ha. Dersom partneren skal ha muligheten til å annonsere i din bedrifts navn vil det være nødvendig å gi tilgang til både Facebook siden og annonsekontoen.

Send linken til partneren

Det var det. Det eneste som gjenstår nå er å sende linken som dukker opp til partneren, og deretter lagre.

Legge til flere ressurser for partneren din

Det hender at partneren ikke får alle rettighetene den ønsker i første forsøk. Da kan du enkelt gå inn å redigere hvilke ressurser som skal være tilgjengelig for partneren din.

Det er kun administrator som har mulighet til å endre hvilke ressurser som er tilgjengelig. Slik går du frem.

Gå til Business Manager

Oversikt over Facebook-sider og annonsekontoer finner du i Business Manager. Dette er selve hovedkarteret for alle som jobber med Facebook profesjonelt. Den enkleste måten å komme seg til Business Manager er å trykke på den lille pilen øverst til høyre når man er innlogget på sin egen Facebook-profil.

Gå til bedriftsinnstillinger

Alle store endringer i Business Manager gjør man i bedriftsinnstillinger. Det finner i høyre hjørne, under den øverste fanen.

Gå til partnere

Facebook Legg inn bedrifts ID til partneren din

Velg hvilke ressurser som partneren skal ha tilgang til

Her kan du legge til, eller trekke fra ressurser som partneren din skal ha tilgang til.

Hvis partneren din allerede har bedt om tilgang til ressurser vil det være mulig å godkjenne og avslå forespørslene her,  

Vi håper du greide å gi nødvendige tilganger, men om du skulle trenge hjelp er det bare å ta kontakt med oss her.

Ønsker du å lære med om Facebook har vi både grunnleggende og mer avanserte kurs. Les mer og  meld deg på Facebook-kurs her. 

LagreLagre