Klær, sko og tilbehør blir nå enda mer synlig på Google ved en egen seksjon i søkeresultatene.
Når Google går ut og sier at de skal satse på klær og sko i søkeresultatet, vil det kunne ha stor betydning for både leverandører, butikker, digital markedsføring og oss forbrukere. Endringen er allerede rullet ut i USA, men det er ikke klart når dette kommer til Norge.
For brukere skal det ikke være nødvendig å gjøre noe annet enn å søke etter type klær, sko eller tilbehør som "olajakke" eller "rutete skjorte". Da vil det komme opp produkter fra en rekke butikker og du kan filtrere for å snevre inn resultatet.
Når du finner noe du liker kan du klikke på produktet og blir da sendt videre til nettbutikken.
Produktene er altså ikke en del av annonsering, men må være med i noe som heter Surfaces Across Google. Dette gjør produkter synlig på tvers av Google-tjenester som Google Søk, Google Bilder, Google Shopping og Google Lens.
Det er gratis å være med i Surfaces Across Google, og det er to måter du kan vise produktene dine.
Med evnen til å finne og systematisere data har Google et godt utgangspunkt på å gi forbrukere en oversikt over nettbutikker og produkter. Men dette vil også stille krav til både nettbutikk-plattformer og -aktører.
For mange nettbutikker er Google den største og viktigste trafikk-kilden til både både besøk og salg. Hvis Google greier å vise frem produkter på en bedre måte har de alle forutsetninger til å bli enda viktigere for alle nettbutikker.
Google legger heller ikke skjul på at dette er noe som kommer til flere varekategorier og at klær og sko nå bare er starten. Så har du en nettbutikk er det lurt å sjekke hvor god strukturert data og produktfeed du har.
At Google nå øker fokuset og bedre legger til rette for klær og sko ser vi som en naturlig videreutvikling av arbeidet de i lengre tid har gjort innen spesielt reise og overnatting.
Det er ingen tvil om at Google er en sentral aktør for undersøkelser og kjøp. Når dette nå er gratis å bli med i tenker vi det blir viktig for alle nettbutikker med klær å sørge for at både sine strukturerte data, og produktfeeden er optimalisert. Dette vil øke kravet til gode nettbutikker og skille de som er flinke fra de andre.
Hvis du trenger hjelp med synlighet på Google enten gjennom Google Ads eller Søkemotoroptimalisering (SEO) er det bare å kontakte oss for en prat eller komme på et av kursene i digital markedsføring våre.