Google Shopping utvider stadig hvor de viser annonser. Nå er det Gmail som blir tilgjengelig for å kunne vise annonser og Shopping-annonser kan vises på Gmail fra og med 4. mars 2020.
Google Shopping er skreddersydd for nettbutikker som ønsker å annonsere produktene sine på Google Ads. Via en produkt-feed blir navn, bilde, pris og annen informasjon synlig for brukere.
Les også: Google Bilder blir en del av søkenettverket til Shopping-annonser
Google Shopping har 2 ulike kampanjetyper; Smart Shopping-kampanje og Standard Shopping-kampanje.
En Smart Shopping-kampanje har færre valg og blir styrt mer automatisert. Det inkluderer at du ikke kan velge om kampanjen skal vises på Gmail eller ikke.
En Standard Shopping-kampanje derimot gir deg flere valgmuligheter som produkter, budstrategi, budsjett og målretting inkludert om du ønsker å vise annonsene på YouTube, Gmail og Discover.
Les også: Google satser på klær og sko i søk
For å aktivere visninger av Shopping-annonser på Gmail må du velge det i innstillinger.
Shopping-annonser som vises på Gmail, blir rapportert under Google Displaynettverk når du segmenterer for Nettverk.
At Google Shopping-utvider til Gmail er naturlig da Gmail har veldig mange brukere. Men vi er usikre på om brukere som leser eposten sin er i modus for å se, klikke og handle via Shopping-annonser.
Det har vært mulig å annonsere på Gmail i lang tid, men det har ikke vært en viktig arena for annonsørene.
Shopping-kampanjene blir nå tilgjengelig på både YouTube, Gmail og Discover - uten at du har muligheten til å bare velge én eller to av de. Det betyr at du ikke har kontroll på om annonsene dine blir vist på YouTube eller Gmail.
Vi forventer også at rapporteringen etterhvert blir bedre slik at vi kan se resultatene fra Gmail isolert.
Til tross for dette gleder vi oss til å teste dette med våre kunder. Ønsker du hjelp med Google Shopping eller nettbutikken din er det bare å ta kontakt med oss i Digital Opptur.