Skjemautvidelse for leads i Google Ads

Med skjemautvidelse for potensielle salg – eller leads som vi også sier – i Google Ads legger du til et skjema som fylles ut direkte i annonsen. Dette gjør det enkelt for brukeren å komme i kontakt med deg, og det blir lettere for deg å skaffe flere leads til bedriften.

Vi har testet denne utvidelsen over en lengre periode, og erfart at det er en nyttig utvidelse som gir leads og skaper verdi for bedriften. Her viser vi hvordan du enkelt kan sette det opp, og hva du må tenke på når du skal benytte denne utvidelsen.

Hva er skjemautvidelse for potensielle salg?

Skjemautvidelse for potensielle salg, eller lead form extension som det heter på engelsk, er en utvidelse for søkeannonser hvor søkeren kan fylle ut et skjema direkte i annonsen, uten å måtte inn på nettsiden. Det har altså mye av samme funksjonaliteten som Facebook Lead Ads-annonsene.

Utvidelsene er laget for å gjøre det enklere for brukere på mobilenheter å fylle ut et skjema, uten at de må inn på nettsiden. Skjemaene kan for eksempel brukes for å få noen til å registrere seg for å motta informasjon, melde seg på et nyhetsbrev eller om de ønsker at bedriften skal ta kontakt med dem. Her finnes det mange muligheter.

I tillegg til at skjemaene gjør det enkelt for søkeren vil det også kunne skaffe bedriften flere relevante leads.

Som de andre utvidelsene du kan bruke for søkeannonser blir skjemautvidelsen liggende under annonseteksten i søkeresultatet.

For at søkerne skal få opp skjemautvidelsen må de være innlogget i Google. Når søkeren klikker på utvidelsen vil skjemaet være ferdig utfylt, og klart til å sendes inn uten at de selv må fylle ut noe.  

Slik setter du opp en skjemautvidelse

Skjemautvidelsen setter du opp samme sted som de andre utvidelsene. Utvidelsen kan kun legges til på kampanje- eller annonsegruppenivå, og ikke på kontonivå. Hvis du ønsker å bruke utvidelsen på alle kampanjene må du derfor legge den inn på hver og en kampanje. 

For å sette opp skjemautvidelsen

  • gå inn på annonser og utvidelser i menyen
  • klikk på utvidelser i menyen
  • klikk på plusstegnet for å legge til en ny utvidelse 
  • velg skjemautvidelse for potensielle salg

Når du setter opp utvidelsen starter du med å velge en handlingsfremmende oppfordring, for eksempel registrer deg, finn ut mer, få et pristilbud eller lignende.

Så skriver du en utvidelsestekst. Denne teksten vil, i tillegg til den handlingsfremmende oppfordringen, være det brukeren ser under annonsen. Utvidelsesteksten skal ha maks 30 tegn, som en vanlig overskrift i søkeannonser.


Deretter fyller du inn det som skal stå når noen klikker på utvidelsen og kommer til skjemaet. Her må du ha med en overskrift, bedriftsnavn og en beskrivelse. 

I tillegg må du fylle ut hvilke opplysninger du vil samle inn gjennom skjemaet. Her er det viktig å tenke nøye gjennom hva slags informasjon du vil samle inn, for dette kan ikke endres i ettertid. Hvis du senere ønsker å samle inn andre opplysninger må du opprette en ny utvidelse. 

Opplysninger du kan samle inn gjennom skjemaet: 

  • Navn
  • Telefonnummer
  • E-post
  • Postnummer

Ved innsamling av personlig informasjon, slik du gjør med denne utvidelsen, er det viktig å følge personvernreglene. Du må derfor legge ved nettadressen til siden som omhandler personvern på nettsiden din, slik at brukeren enkelt kan se hvordan du behandler opplysningene som samles inn.

Når du lagrer annonsen vil du også godkjenne noen vilkår knyttet til dette, blant annet at du kun samler inn den informasjonen som er nødvendig for formålet. 

Neste steg er å laste opp et bakgrunnsbilde, hvis du vil ha med det. Dette bildet vises når brukeren åpner skjemaet.  

Neste steg er å bestemme hva søkerne får opp når de har fylt ut skjemaet. Her trenger du en overskrift på maks 25 tegn, og en beskrivelse på maks 200 tegn. 

Du kan også her velge å ha med “gå til nettstedet” eller “last ned” hvis du ønsker det. Velger du å ha med en slik oppfordring må du også legge til nettadressen som oppfordringen skal gå til.

Du kan velge å knytte utvidelsen til ditt CRM-system, slik at leadsene automatisk hentes ut og legges til i CRM-systemet.

Her finner du leadsene

Hvis du ikke har integrert utvidelsen med CRM-systemet må du hente ut leadsene manuelt.

For å hente ut leads og informasjonen brukeren har lagt inn går du inn på utvidelser og finner skjemautvidelsen for potensielle salg.

Her har du to muligheter

  • laste ned potensielle salg som CSV fil
  • laste ned potensielle salg (CRM) som har med kolonner som lettere kan kobles mot CRM-systemet du bruker

Det er viktig å ha en rutine på å hente ut informasjonen du får inn. Om dette sjekkes hver dag eller en gang i uken kommer ann på din kapasitet, men det er viktig å huske å følge det opp. Hvis noen melder seg på et nyhetsbrev eller ber om informasjon og så ikke får svar fra bedriften kan dette oppleves negativt.

Leadsene blir lagret i skjemaene i 30 dager.

Klikk og konverteringer

Hvis noen klikker på utvidelsen vil det regnes som ett klikk, akkurat som om noen skulle ha klikket på annonsen din.

Skjemautvidelsen konverterer når noen sender inn et skjema. Når du oppretter skjemautvidelsen vil du automatisk også opprette en konverteringshandling som måler antall innsendte skjemaer. Disse konverteringene, og innstillingene for konverteringene, kan du også se i totaloversikten over konverteringer under verktøy og innstillinger.

Strengere krav til skjemautvidelser

Hvis utvidelsen ikke er tilgjengelig i din Google Ads konto kan det være fordi bransjen du er i, eller produktene du selger, regnes som sensitive. Da har du ikke mulighet til å bruke skjemautvidelser.

Fordi brukerne må oppgi kontaktinformasjon i skjemaene er det noe strengere retningslinjer her enn for andre utvidelser og søkeannonser. I tillegg til de vanlige kravene kan du ikke

  • bruke feil bedriftsnavn eller et navn som ikke representerer din bedrift
  • ha innhold som er uegnet for mindreårige
  • ha innhold relatert til politikk, alkohol, gambling, helsetjenester eller legemidler
  • annonsere for et tilbud som ikke lenger er gyldig (dette regnes som villedende markedsføring)
  • være et affiliatenettverk eller en bedrift som kun genererer leads

Ekstra viktig er det at du ikke bryter med personopplysningsloven. Blant annet innebærer dette at du ikke kan bruke de innsamlede opplysningene på en annen måte enn det brukerne har samtykket til. 

Får vi flere leads?

Etter å ha testet utvidelsen en god stund opplever vi at den fungerer godt og gir relevante leads.

Det er enkelt å følge opp skjemaene jevnlig, og med stadig nye leads ser det ut til at det også gir verdi for søkerne. 

Ønsker du hjelp med å sette opp skjemautvidelse for potensielle salg for din bedrift eller trenger du hjelp til noe annet i Google Ads? Ta kontakt med oss for en hyggelig prat.