Du har helt sikkert hørt at mobilen blir stadig mer dominerende og dermed også viktigere, men hvordan skal du som annonsør forholde deg til dette og hva skal du gjøre for å lykkes. Her gir vi deg både innsikt og gode råd til hva du kan gjøre, men det viktigste er nok at du gjør noe.
Mobile og Performance Specialist i Google, Torje Ingebretsen, trakk nylig frem 3 helt sentrale faktorer for å lykkes som annonser i en mobil verden.
- Skal dere som annonser følge veksten så må dere vinne kampen på mobil og ta del av den veksten som skjer der. Fokuserer du på PC og desktop blir du mindre og mindre synlig, sa Ingebretsen.
Google anbefaler at du som annonsør fokuserer på:
Hvis du ikke er synlig er det ingen som finner deg. Så enkelt er det, og på en mobil er det andre regler som gjelder enn på en PC eller TV-annonse.
Har du fysiske butikker bør du sørge for at du er ekstra synlig i nærheten av butikkene dine. Når kundene er i nærheten av deg er sjansen stor for at de kommer innom butikken. Statistikk fra Google viser at over 50 prosent av alle lokale søk gir besøk i butikken.
- Du bør absolutt være tilstede med relevante annonser på søk, sier Ingebretsen.
Da betaler du bare når noen søker etter deg eller det du tilbyr. Det gir en god kostnadskontroll og normalt god lønnsomhet (hvis du gjør det riktig). I tillegg kan du måle volumer og effekt som tar oss til punktet om måling.
I tillegg til betalte annonser ved søk er det lurt å jobbe med Søkemotoroptimalisering (SEO) tilpasset mobiler. Har du prøvd å konvertere på nettsiden deres med en mobil?
Måling er viktig for å gå fra å tro til å vite. Det gir oss muligheten til å ta avgjørelser basert på fakta og tall istedenfor magefølelse og gjetninger.
Men måling i en mobil verden er komplekst. Vi er innom flere enheter, noen har blokkert muligheten til å måles, og kundereisen er ikke rett frem slik at behovet for analyse blir større.
- Du bør bygge opp intern kompetanse for å forstå tallene riktig, sier Ingebretsen.
En av utfordringene er å forstå salg som skjer mellom enheter. Dette kan du blant annet gjøre ved å ta i bruk assisterende konverteringer.
- Se bort i fra last click for å optimalisere. Verden er mer kompleks og de fleste er enig om at dette er feil metode å måle effekten av salg. Google har utviklet en datadrevet attribusjonsmodell i Google Analytics basert på hvor mye hver kanal har bidratt til et salg, sier Ingebretsen.
Selv om mobilene stadig blir bedre er det fortsatt mange nettsider som bruker lang tid på å laste inn. Tålmodigheten til brukere blir stadig dårligere og forventningene høyere.
Over 53% vil forlate en nettside som tar lengre enn 3 sekunder å laste inn. Vet du hvor lang tid siden din bruker på å laste inn på en mobil?
Og da tenker vi ikke bare på forsiden, men alle sidene. Spesielt de viktige sidene som skal bidra med konverteringer og verdi.
Det er slik at 1 sekund raskere lastetid gir i snitt over 27% økt konvertering. Det kan gi veldig mye bedre verdi og lønnsomhet fra nettsiden deres.
Lurer du på hvordan du kan gjøre nettsiden din raskere kan vi hjelpe deg med å finne ut nøyaktig hva som skal til.
Før økte antall enheter vi hadde, men dette har nå snudd og vi bruker mobilen til stadig mer. Den trenden kommer til å fortsette og gå enda raskere enn den har gjort de siste årene.
I tillegg er Machine Learning på full fart inn. Det handler om å gi maskiner muligheten til å tilpasse seg oss over tid slik at den blir skreddersydd hva vi ønsker. Med muligheten til å håndtere enorme mengder med data kan en maskin gjøre beregninger som er umulig for et menneske.
Vi er også på vei til å bruke stemmen mer og mer. Stemmesøk / Voice Search står nå for 20% av alle mobilsøk globalt, som tilsvarer rundt 10 prosent av alle søk (alle enheter). Med inntoget av Google Home og Alexa vil andelen stemmesøk øke kraftig fremover.
Når vi bruker stemmen og setninger for å søke vil ordene vi bruke være forskjellig fra når vi skriver.
Spesielt de som i mange år har gjort mye annonsering uten å tenke eksplisitt på mobiler kan det være en krevende overgang.
Det du bør tenke på er først å fremst å finne eller få presentert data som du stoler på. Mål hvor mange som besøker nettsiden deres med mobil, se hvor de kommer fra og i hvilken grad de konverterer.
Det kan også hjelpe å snakke med de som er i målgruppen din. Spør de hvor de leser epost, hvor ofte de bruker en PC eller om de ønsker å få reklame i postkassen.
Dette kan naturligvis undersøkes i større skala, men vi anbefaler uansett at du jevnlig prater med kundene dine for å forstå hvem de er og hvordan de handler.
Ønsker du forslag eller høre hva vi har gjort for andre kan du kontakte Digital Opptur her.