Huskeliste for YouTube-annonsering

16.03.18


5 minutter

Flere og flere andre norske annonsører får opp øynene for annonsering på YouTube, men det kan være krevende å vite hvordan du bruker denne kanalen best mulig i praksis. I dette blogginnlegget lærer vi det du trenger for å bli rå på YouTube-annonsering.

Ha en klar strategi

Det er viktig med en god digital strategi for alle kanaler du annonserer i, inkludert YouTube. Strategien må ta høyde for kundereisen og kartlegge hoved- og delmål. 

Du bør stille deg spørsmålet om hva som er suksess og hvordan man måler det.  Hvis du ikke konkretiserer målene med KPIer vil det være mye vanskligere å vite i hvilken grad du lykkes med annonsering på YouTube.

Sagt på en annen måte; det er lettere å vite om du lykkes hvis du på forhånd vet hva som må skje.

Ha en god struktur

En feil som skiller nybegynnerne og de proffe er struktur. De proffe bruker stor del av sin tid på å lage en god annonseringsstruktur fordi her spares det for mye tid og penger på lang sikt.

En annonsestruktur skreddersys til hver kunde for best mulig kontroll og resultater opp mot de målene som er satt. En god struktur er til stor hjelp når annonsene skal optimaliseres, i tillegg til at analyser og rapporter blir bedre.

Nøyaktig hvor mange kampanjer og annonsegrupper det skal være i strukturen avhenger som sagt av strategien som er lagt på forhånd. Her spiller både erfaring og kunnskap om kanalen inn.

Målretting

YouTube er verdens nest største søkemotor og det lastes opp mange hundre timer med video hvert minutt. Med så mange brukere og så mye innhold er mulighetene for hvem du kan vise annonsene dine for veldig store.

Derfor er det viktig å finne ut hvem du skal målrette annonsen din mot; både mot de som er en del av din digital strategi, men også mot brukere som du tror kan bli gode kunder.

Her kan vi teste en rekke ulike variabler og hele tiden måle hva som fungerer best.

Fordelen med å ha flere kampanjer som har ulik målretting er at man lettere kan allokere budsjett og teste. Vi anbefaler en datadrevet og analytisk tilnærming hvor du gjerne starter rolig for å ha mer kontroll over kostnader og optimaliserer basert på resultatene; så gjør du mer av det som fungerer og mindre av det som ikke fungerer.

Annonsegrupper

Samme annonsekampanje kan målrettes ulikt og dette kan gjøres på annonsegruppenivå. Et eksempel kan være en bedrift som jobber innen reiseliv og som ønsker å promotere en videoannonse  for en skibakke. I dette eksempelet lager vi tre ulike annonsegrupper innenfor samme kampanje;

  • 1. En annonsegruppe som fokuserer på å få riktig publikum (vintersport entusasister, sportsintresserte etc.) 
  • 2. En annonsegruppe kan målrettes etter søkeord (ski, alpint etc.)
  • 3. En annonsegruppe som målrettes etter personer som har besøkt nettsiden (remarketing)

Myten om at du med bare én annonsegruppe sparer penger blir ofte undervurdert i forhold hvor mye det koster å investere feil. Du kan ha en hypotese at A fungerer bedre enn B, men det vet du ikke før du har testet det.

Riktig annonseformat

Det finnes flere måter å annonsere på YouTube, de mest vanlige er Bumpers, TrueView In-Stream og TrueView Discovery. 

Bumperannonser er seks sekunders videosnutter som ikke kan skippes. Her må poenget med videoannonsen og merkenavnet komme raskt til synet.  Målet med annonseformatet er å skape merkebevisshet og oppmerksomhet.

TrueView In-Stream på sin side er annonser som varer lengre enn bumperannonsene. Annonsøren betaler kun hvis brukeren har sett mer enn 30 sekunder eller hele videoen (hva enn som kommer først). Annonsene blir brukt for å påvirke brukeren til å vurdere annonsen og merkevaren.

TrueView Discovery brukes også til å pårvirke brukeren til å vurdere annonsen og merkevaren, men det som skiller de to annonseformatene er at In-Stream annonsene vises når du ser en relatert video mens Discovery vises når du skroller rundt på YouTube som omhandler samme type innhold. 

Husk at hvis du har to videoannonser med to ulike mål, eksempelvis merkebevisshet og påvirkning, må du ha to ulike kampanjer.

Gode annonser

Det viktig å koble dine annonser opp mot målene du har satt deg og hvor kunden er i kundereisen.

Øverst i kundereisen brukes annonser som er korte, konsise og engasjerende - en teaser om du vil - noe som gjør at brukeren ønsker å se mer av deg og din merkevare.

Midt i kundereisen brukes lengre videoer hvor man går mer i detalj og forteller hva som skiller deg fra konkurrentene og hva som gjør din merkevare unik.

For brukere som er i handlemodus brukes såkalte cards og call-to-action bannere som har som mål å genere trafikk til ditt nettsted og/eller appnedlastning.

Det anbefales å teste ulike annonser som målretter brukere i samme del av kjøpstrakten. Hvis det ikke er mulig, bør du målrette samme annonse mot forskjelllige publikum og søkeord.

Gode analyser

Fordelene med en god digital strategi, en god struktur og riktig annonseformater - er at det gjør analysen mye enklere.

Det er viktig å følge med på hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Dette kan brukes videre til å styre budsjetter, men også når du skal lage nye annonser og filmer.

Gode analyser kan være tidkrevende da det er så mye data, men det er veldig verdifult for å bli bedre og lære å bruke kanalen YouTube best mulig.

Hvis du er usikker på noe med annonseringen på YouTube kan det være lurt å snakke med noen som kan hjelpe deg, enten det er en kollega eller en konsulent i et byrå. Vi hjelper norske annonsører på YouTube og tar gjerne en prat med deg om du ønsker hjelp. Kontakt oss om din bedrift trenger råd og tips!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024