Et veldig vanlig spørsmål er hvor mye Google Ads, tidligere Google AdWords, koster og her skal vi gi deg både det korte og lange svaret på hvor mye Google Ads koster.
Google AdWords er Google sin annonseplattform som etterhvert har blitt utvidet til å dekke flere kanaler og annonseformater som blant annet Google Ads Søk, Display Annonsering, YouTube-annonsering, Google Shopping og Gmail annonsering.
Det korte svaret er; det bestemmer du selv
Det litt lengre svaret krever at vi ser litt mer detaljert på budstrategier og annonsekostnader i Google Ads.
Betalingene i Google Ads skjer gjennom et omvendt auksjonsprinsipp og det vanligste er å betale pr klikk, men det er også noen flere alternativer
Du betaler X kroner hver gang noen klikker på annonsen din. Hvor mange kroner er en del av optimaliseringen av Google Ads-kontoen om å skape best mulig resultater og verdi.
Du betaler X kroner (eller ofte øre) pr visning og dette er mest vanlig for Display annonsering.
Du setter en pris på hvor mye du er villig til å betale pr salg eller konvertering. Det er visse krav for å få bruke denne budstrategien så dette er ikke den du starter med.
Det anbefalte ift kostnader og budsjett i Google Ads er å sette et dagsbudsjett pr kampanje. Har du en god struktur kan du med dette fordele pengene dine etter hva som er lønnsomt for deg.
Selv om du f.eks. setter 1000 kroner i dagsbudsjett så blir det ikke brukt mer enn antall klikk multiplisert med pris pr klikk. Det betyr at antall søk for søkeordene som du har lagt inn påvirker kostnadene dine.
Med tanke på lønnsomhet vil det også være en fordel om annonsebudsjettet ditt er fleksibelt. Det vil si at hvis du tjener 5 kroner på å bruke 1 krone til så burde du gjøre det.
Er du fortsatt i tvil om hvor mye Google Ads koster eller hvor mye penger du skal sette av på budsjettet til AdWords - da kan du enten kontakte Digital Opptur her for hjelp, eller Google Ads-kurs eller skreddersydd workshop.