Google AdWords har igjen myknet opp på hvor stramt et søkeord som er satt i eksakt samsvar (exact match) skal vises. Her får du oppdateringen på den siste endringen og hva det har å si for deg som jobber med AdWords-kontoer.
...at søkeord som ble satt i eksakt samsvar faktisk var eksakte. Altså at de kun ble vist når søkene passet med det som står inne i klammene. Ingen varianter eller ord som ligner.
I 2014 endret Google slik at også "nære varianter" av søkeordet gå visninger av annonsene dine selv om det ikke var helt likt søkeordet du hadde lagt inn i eksakt samsvar.
Nå tar Google det enda lengre og søkeord i eksakt samsvar ved at rekkefølgen på ordene ikke lengre må stemme med det du har lagt inn.
Les også: Slik finner du et bra SEO-byrå ifølge Google
For eksempel så skal [barneklær jente] også vises ved søk på [jente barneklær] så lenge det, i følge Google, ikke forandrer på meningen i søket.
Google sier at for søkeord som endrer mening når rekkefølgen på ordene byttes om så vil dette ikke gjelde. Det betyr at det forhåpentligvis fortsatt vil være forskjell på [reise oslo bergen] og [reise bergen oslo] da dette åpenbart er to forskjellige ting.
Google forteller også at de i eksakt samsvar vil kunne ta bort konjunksjoner og preposisjoner fra søk så lenge det ikke endrer meningen med søket.
Dette betyr at [hotell i oslo] vil bli oppfattet som det samme som [hotell oslo]. Dette er ikke noe stort problem, da intensjonen i søket er likt.
Derimot vil det være mer problematisk hvis søk som [reise til oslo] blir oppfattet som det samme som [reise fra oslo]. Her lover Google at de skal forstå forskjellen og at intensjonen er forskjellig.
Her er oversikten til Google på hvordan endringene i eksakt samsvar vil se ut:
Du kan lese Google sitt eget blogginnlegg her: https://adwords.googleblog.com/2017/03/close-variants-now-connects-more-people.html
Ønsker du hjelp med å drifte Google AdWords eller lære mer gjennom en skreddersydd workshop kan du kontakte Digital Opptur her.