Google Ads utvidelse for nettstedslinker

Annonseutvidelser i Google Ads er tilleggsinformasjon som du legger til og som utvider annonsene dine. Legger du til utvidelser på søkeannonsene dine, kan det både gjøre annonsen mer relevant for den som søker, og bidra til at annonsene dine blir mer synlige ved at de tar opp større plass i søkeresultatet. Men hvordan gjør du det, og hvilke utvidelser skal du velge?

Her forteller vi deg mer om hvorfor du bør bruke annonseutvidelser på dine søkeannonser, og hvilke utvidelser som finnes.

Hva er annonseutvidelser og hvorfor bør du bruke det?

Utvidelser er tilleggsinformasjon du kan legge til, og som vil kunne vises sammen med søkeannonsene dine i søkeresultatet. Disse utvidelsene kan blant annet være ekstra tekst, lenker til andre sider på bedriftens nettsted, bedriftens telefonnummer og bedriftens adresse. 

I tillegg til at utvidelser tilfører mer informasjon til søkeannonsene, blir annonsene også mer fremtredende i søkeresultatet. Dette gjør at potensielle kunder lettere legger merke til akkurat dine annonser og dermed får du flere klikk. Bruk av utvidelser øker også sjansen for en høyere plassering i søkeresultatet.

Det er gratis å bruke utvidelser. Du belastes kun når noen klikker på utvidelsen, akkurat slik du ville blitt belastet hvis noen klikket på overskriften eller beskrivelsen i søkeannonsen.

Automatiske eller manuelle utvidelser?

Automatiske utvidelser legges på av Google der Google mener det vil gi bedre resultater. Dette trenger du ikke å sette opp i kontoen, da dette genereres automatisk.

Manuelle utvidelser er utvidelser du selv setter opp. Disse utvidelsene kan legges på kontonivå slik at de gjelder for alle annonsene. Utvidelsene kan også legges på kampanje- og annonsegruppenivå hvis du ønsker at de skal være mer spesifikke og tilpasset til enkelte annonser. 

Her er det viktig å huske på at hvis du har utvidelser på kampanjenivå vil disse prioriteres ovenfor utvidelser på kontonivå. I likhet vil utvidelser på annonsegruppenivå prioriteres over utvidelsene som ligger på kampanjenivå. 

Hva slags utvidelser finnes?

Det finnes mange ulike typer manuelle utvidelser du kan bruke for å forbedre søkeannonsene dine. 

Utvidelse for nettstedslinker

Nettstedslinker er en annonseutvidelse som gjør det mulig å vise frem flere viktige sider på nettsiden din. 

Her kan du for eksempel legge til sider med gode tilbud, relevante kategorier og annen informasjon du mener er relevant for de som søker.

Eksempel på utvidelse for nettstedslinker

Infoutvidelse

Infoutvidelsene er korte tekstfelt som legges til for å fremheve viktige budskap for bedriften din. En infoutvidelse kan være på maks 25 tegn, så her gjelder det å være kort og rett på sak.

Det kan legges til opptil 10 infoutvidelser på en annonse, så det er bare å trekke frem så mange gode salgsargumenter og viktige budskap som du kommer på. 

Eksempel på infoutvidelse

Utvidelse med nettstedsinfo

Med utvidelser med nettstedsinfo kan du trekke frem viktige aspekter ved produktene og tjenestene dine. Disse aspektene knyttes opp til utvalgte kategorier.

Du kan velge mellom mange ulike kategorier, som for eksempel merkevarer, destinasjoner, modeller, tjenester og lokalområder. 

Eksempel på utvidelse med nettstedsinfo

Anropsutvidelse

Anropsutvidelsen brukes for å få flere anrop til bedriften. Med denne utvidelsen vises telefonnummeret i annonsen, og søkeren kan enkelt klikke på det for å ringe. 

Eksempel på anropsutvidelse

Skjemautvidelse for potensielle salg

Med skjemautvidelse for potensielle salg får søkeren opp et skjema hvor de kan fylle inn informasjon. Denne informasjonen hentes så ut fra Google Ads, eller den kan sendes direkte til bedriftens CRM-system.

Denne utvidelsen egner seg godt for å skaffe bedriften flere leads ved å gjøre det enkelt for søkeren å ta kontakt, eller å registrere seg for å motta spesifikk informasjon. 

Du kan lese mer om skjemautvidelsen her.

Eksempel på skjemautvidelse for potensielle salg

Adressetillegg

Adressetillegg gjør det mulig å vise bedriftens beliggenhet i annonsen til de søkerne som er innen en viss avstand fra bedriften. Du bør bruke denne utvidelsen hvis du ønsker at kundene skal komme til en fysisk lokasjon, som for eksempel butikker.

For noen av de større bedriftene og kjedene har Google allerede registrert adressen slik at du enkelt kan huke av for å bruke plasseringen i annonsen din. Hvis bedriften din ikke ligger under Googles utvalgte steder må du knytte sammen bedriftens Google Min Bedrift-konto for å få lagt til adressetillegg i Google Ads.

Finn ut mer om adressetillegg her.

Eksempel på adressetillegg

Adressetillegg for samarbeidspartner

Adressetillegg for samarbeidspartnere vises i annonsen på samme måte som vanlig adressetillegg, men beliggenheten som vises er beliggenheten til dine samarbeidspartnere. 

Dette brukes gjerne hvis du selger produkter til detaljister, og du ønsker at potensielle kunder skal oppsøke disse detaljistene for å finne produktene dine.

Når du setter opp dette kan du enkelt huke av de detaljistene du selger produkter gjennom, du trenger ikke å koble til Google Min Bedrift. Men, fordi du er avhengig av at Google allerede har beliggenheten din kan denne utvidelsen kun brukes hvis produktene selges hos de utvalgte kjedene.

Finn ut mer om adressetillegg for samarbeidspartner her.

Prisutvidelse

Prisutvidelsen brukes for å trekke frem ulike produkter og tjenester, og vise frem prisene på disse. Dette gjør det enkelt for søkeren å klikke seg direkte inn til de nevnte produktene eller tjenestene, og kan gjøre det enda tydeligere for søkeren hvilke produkter og tjenester bedriften selger.

Denne utvidelsen er for øyeblikket ikke tilgjengelig på norsk, men kan blant annet brukes på svenske og engelske annonser.

Eksempel på prisutvidelse

Apputvidelse

Med en apputvidelse i Google Ads kan du legge til en link til appen din under tekstannonsene. Når noen klikker på utvidelsen kommer de direkte til Google Play eller App Store, slik at de enkelt kan laste ned appen.

Eksempel på apputvidelse

Markedsføringsutvidelse

Markedsføringsutvidelsen, eller promoteringsutvidelsen, gir muligheter for å fremheve viktige tilbud og rabatter i annonsene dine.

Utvidelsen kan bidra til flere klikk på annonsen og salg av produkter og tjenester, ved å vise søkeren et viktig tilbud allerede før de har klikket seg inn på nettsiden.

Eksempel på markedsføringsutvidelse

Hvilke manuelle utvidelser bør du bruke?

Det finnes altså mange forskjellige manuelle utvidelser, og det anbefales å bruke så mange av de ulike typene som mulig, så lenge det er relevant for din bedrift og dine mål. 

Google velger også hvilke utvidelser som blir vist fra gang til gang, ut fra hva som er mest relevant i hvert søk. Så jo flere ulike utvidelsestyper du bruker, jo mer har Google å velge mellom når det avgjøres om annonsen din skal vises, og hvor i søkeresultatet den plasseres.

Vær obs på at selv om du har satt opp mange utvidelser er det ikke alltid de blir vist sammen med annonsene. Dette avhenger blant annet av hvor i søkeresultatet annonsen plasseres og hva slags annonserangering du har. 

Har du noen spørsmål om utvidelser, eller ønsker du hjelp med annonsering i Google Ads? Ta kontakt med oss i dag!