Få mer ut av annonsene dine med innholdselementer i Google Ads

26.02.21


8 minutter

Innholdselementer (tidligere kalt annonseutvidelser) i Google Ads er tilleggsinformasjon i annonsene dine. Legger du til elementer (utvidelser) på annonsene dine, kan det både gjøre annonsen mer relevant for den som søker, og bidra til at annonsene dine blir mer synlige. Men hvordan gjør du det, og hvilke elementer skal du velge?

Google Ads brukes til blant annet å få flere besøk til nettstedet ditt, få flere til å ringe bedriften eller oppnå flere butikkbesøk. For å få så god måloppnåelse som mulig, kan du bruke innholdselementer. Det gir mer informative og attraktive annonser.

Innholdselementene kan legges til på flere kampanjetyper. Her går vi igjennom hvorfor du bør bruke dette i dine søkekampanjer, og hvilke elementer du kan bruke.

Hva er innholdselementer og hvorfor bør du bruke det?

Elementer er tilleggsinformasjon du kan legge til, og som vil kunne vises sammen med for eksempel søkeannonsene dine i søkeresultatet. Disse elementene kan blant annet være ekstra tekst, lenker til andre sider på bedriftens nettsted, bilder, bedriftens telefonnummer og bedriftens adresse. 

I tillegg til at elementer tilfører mer informasjon til søkeannonsene, blir annonsene også mer fremtredende i søkeresultatet. Dette gjør at potensielle kunder lettere legger merke til akkurat dine annonser og dermed kan du få flere klikk. Bruk av elementer øker også sjansen for en høyere plassering i søkeresultatet.

Det er gratis å bruke innholdselementer. Du belastes kun når noen klikker på elementet, akkurat slik du ville blitt belastet hvis noen klikket på overskriften eller beskrivelsen i søkeannonsen. 

Automatiske eller manuelle elementer?

Automatiske elementer legges på av Google der Google mener det vil gi bedre resultater. Dette trenger du ikke å sette opp i kontoen, da dette genereres automatisk.

Manuelle elementer er elementer du selv setter opp. Disse elementene kan legges på kontonivå slik at de gjelder for alle annonsene. Elementer kan også legges på kampanje- og annonsegruppenivå hvis du ønsker at de skal være mer spesifikke og tilpasset til enkelte annonser. 

En oversikt over innholdselementer i Google Ads

Det finnes mange ulike typer manuelle elementer du kan bruke for å forbedre søkeannonsene dine. 

1. Nettstedslinker

Nettstedslinker er elementer som gjør det mulig å vise frem flere viktige sider på nettsiden din enn kun den landingssiden du har valgt for annonsen.

Her kan du for eksempel legge til sider med gode tilbud, relevante kategorier og annen informasjon du mener er relevant for de som søker.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Nettstedslinker

2. Infoelementer

Infoelementer (meldingselementer) er korte tekstfelt som legges til for å fremheve viktige budskap for bedriften din. Disse elementene kan være på maks 25 tegn, så her gjelder det å være kort og rett på sak.

Det kan legges til opptil 10 infoelementer på en annonse, så det er bare å trekke frem så mange gode salgsargumenter og viktige budskap som du kommer på. 

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Infoelementer

3. Tekstutdrag med nettstedsinfo

Med tekstutdrag med nettstedsinfo kan du trekke frem viktige aspekter ved produktene og tjenestene dine. Disse aspektene knyttes opp til utvalgte kategorier.

Du kan velge mellom mange ulike kategorier, som for eksempel merkevarer, destinasjoner, modeller, tjenester og lokalområder. 

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Tekstutdrag med nettstedsinfo

4. Element for å ringe

Innholdselementet for å ringe (tidligere anropsutvidelse) brukes for å få flere anrop til bedriften. Med dette elementet vises telefonnummeret i annonsen, og søkeren kan enkelt klikke på det for å ringe. 

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Element for å ringe

5. Skjema for potensielle salg

Med skjema for potensielle salg får søkeren opp et skjema hvor de kan fylle inn informasjon. Denne informasjonen hentes så ut fra Google Ads, eller den kan sendes direkte til bedriftens CRM-system.

Dette innholdselementet egner seg godt for å skaffe bedriften flere leads ved å gjøre det enkelt for søkeren å ta kontakt, eller å registrere seg for å motta spesifikk informasjon. 

Du kan lese mer om skjema for potensielle salg her.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Skjema for potensielle salg

6. Plassering

Element for plassering, eller adresseelementer (tidligere adressetillegg), gjør det mulig å vise bedriftens beliggenhet i annonsen til de søkerne som er innen en viss avstand fra bedriften. Du bør bruke dette elementet hvis du ønsker at kundene skal komme til en fysisk lokasjon, som for eksempel butikken din.

For noen av de større bedriftene og kjedene har Google allerede registrert adressen slik at du enkelt kan huke av for å bruke plasseringen i annonsen din. Hvis bedriften din ikke ligger under Googles utvalgte steder må du knytte sammen bedriftens Google Min Bedrift-konto for å få lagt til plasseringer i Google Ads.

Finn ut mer om plasseringer her.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Element for plassering

7. Adressetillegg for samarbeidspartner

Adressetillegg for samarbeidspartnere vises i annonsen på samme måte som vanlig plassering, men beliggenheten som vises er beliggenheten til dine samarbeidspartnere. 

Dette brukes gjerne hvis du selger produkter til detaljister, og du ønsker at potensielle kunder skal oppsøke disse detaljistene for å finne produktene dine.

Når du setter opp dette kan du enkelt huke av de detaljistene du selger produkter gjennom, du trenger ikke å koble til Google Min Bedrift. Men, fordi du er avhengig av at Google allerede har beliggenheten din kan dette kun brukes hvis produktene selges hos de utvalgte kjedene.

8. Element for pris

Element for pris (tidligere prisutvidelse) brukes for å trekke frem ulike produkter og tjenester, og vise frem prisene på disse. Dette gjør det enkelt for søkeren å klikke seg direkte inn til de nevnte produktene eller tjenestene, og kan gjøre det enda tydeligere for søkeren hvilke produkter og tjenester bedriften selger.

Dette elementet er for øyeblikket ikke tilgjengelig på norsk, men kan blant annet brukes på svenske og engelske annonser.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Element for pris

9. Element for app

Med element for app (tidligere apputvidelse) i Google Ads kan du legge til en link til appen din under tekstannonsene. Når noen klikker på innholdselementet kommer de direkte til Google Play eller App Store, slik at de enkelt kan laste ned appen.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Element for app

10. Element for markedsføring

Element for markedsføring (tidligere markedsføringsutvidelse eller promoteringsutvidelse), gir muligheter for å fremheve viktige tilbud og rabatter i annonsene dine.

Elementet kan bidra til flere klikk på annonsen og salg av produkter og tjenester, ved å vise søkeren et viktig tilbud allerede før de har klikket seg inn på nettsiden.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Element for markedsføring

11. Element for bedriftsnavn og bedriftslogo

Med bedriftsnavn kan du vise bedriftens navn og logo over annonsen. Dette tydeliggjør og gjør det enkelt for søkeren å se hvilken bedrift som står bak annonsen. 

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Element for bedriftsnavn og bedriftslogo

12. Bildeelementer

Med bildeelementer kan det vises visuelt innhold sammen med tekstannonsen. Dette kan gjøre det enda tydeligere hva annonsen handler om, og gjøre at søkeren lettere får øye på og klikker på din annonse. 

For å bruke dette elementet er det noen krav som må innfris. Dette er blant annet at kontoen må ha vært åpen i mer enn 90 dager, og at kontoen har overholdt Googles retningslinjer over tid. 

Det er også mulig å bruke dynamiske bildeelementer, hvor Google automatisk henter relevante bildeelementer fra landingssiden.

Illustrasjon av innholdselement i Google Ads: Bildeelement

Hvilke innholdselementer i Google Ads bør du bruke?

Det finnes altså mange forskjellige innholdselementer, og det anbefales å bruke så mange av dem som mulig, så lenge det er relevant for din bedrift og dine mål. 

Google velger også hvilke elementer som blir vist fra gang til gang, ut fra hva som er mest relevant i hvert søk. Så jo flere ulike elementer du bruker, jo mer har Google å velge mellom når det avgjøres om annonsen din skal vises, og hvor i søkeresultatet den plasseres.

Vær obs på at selv om du har satt opp mange elementer er det ikke alltid de blir vist sammen med annonsene. Dette avhenger blant annet av hvor i søkeresultatet annonsen plasseres og hva slags annonserangering du har. 


Har du noen spørsmål om innholdselementer, eller ønsker du hjelp med annonsering i Google Ads? Ta kontakt med oss i dag!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024