Lars Bratsberg sine 5 beste prinsipper og verktøy for Growth Hacking

12.02.20


5 minutter

Skrevet av: Lars Bratsberg, Co-founder & Growth Leader Norway i Growth Tribe Norge

Vekst? Ja, takk! Jeg har i hele min karriere ikke jobbet for et selskap hvor vekst ikke har vært det viktigste. Hvor kjøper du vekst? Det kan ikke kjøpes, det må finnes. 

Eller rettere sagt, du må skjønne hvor du lettest kan finne vekst før du investerer. Det er det vi i Growth Tribe Norge lærer bort på 2 dager. Her er mine prinsipper og beste verktøy for å finne vekst. 

Mine prinsipper

Dette er de 5 spørsmål alle burde stille seg, men få gjør. 

  1. Er produktet og tjenesten noe folk vil ha?
  2. Har du en klar formening om hva vekst betyr i ditt selskap?
  3. Har du de riktige verktøyene for å måle og analysere veksten?
  4. Er dere organisert for takle vekst? Klarer dere å skalere for å møte økt etterspørsel?
  5. Er dere fokusert på vekst?

#1 Growth Hack: SEO

Hvis du svarte ja på det første spørsmålet. Folk er interessert i det du tilbyr. Når folk leter etter deg, dukker du opp? 

På fagspråket; søkemotor optimalisering. Hvordan er siden din satt opp for å bli funnet og optimalisert for å dukke opp når folk leter? 

Husk at folk søker like mye i kart som i søkemotorer. Google My Business er løser det. Begge disse er organisk trafikk som er gratis. Gratis er bra. 

#2 Growth Hack : Analyse verktøy

Jeg håper du svarte ja på spørsmål 3? Du har analyseverktøy, tracking, pixler og tags i orden? 

Få det på plass før du leser videre. Ingen gode beslutninger uten data. Ingen vekst uten data. 

Mitt første verktøy er en side som gir deg en pekepinn på hvor du står; Dareboost

Tast inn din url og fold hendene for resultatet. Et kritisk element er hastighet. Hvor raskt laster siden din? Google har laget et verktøy som tester mobilsider spesifikt her

3 sekunder er benchmark. Alt annet er uakseptabelt hos forbruker. Husk de er godt vant.

#3 Growth Hack: SEM / Remarketing

Hvis du har en side som dukker opp når folk søker, kan du gi de et dytt ved å annonsere gjennom søkemotorannonsering, noe jeg anser som et fundamentalt grep. 

Da skaffer man seg trafikk av folk som har intensjon. Interesse. De beste folka etter min mening. Sett opp remarketing så du følger de videre etter de forlater deg. 

#4 Growth Hack: 5 sekunders test 

Du driver trafikk til siden din. Du har 5 sekunder å fortelle de to ting: Hva driver vi med? Hvorfor er vårt produkt bra? 

Dette kan du teste med med verktøyet: Usabilityhub 

Her laster du opp et screenshot av din side som panelet ser i 5 sekunder og så svarer de på to spørsmål: Hva og Hvorfor? Rask innsikt til en billig penge.

Hvis du vil teste ny tekst på landingssiden uten å kunne en linje kode. Last ned Chrome extension Edit Everything og marker teksten du vil endre. Ta et skjermbilde og test igjen. 

#5 Growth hack: Konkurrentanalyse

Du kan lett finne ut hvor dine konkurrenter får trafikk fra: Similar web Bruk innsikten inn i verktøy som SEMrush

Den største feilen som begås i dag er at man pøser på med folk i toppen av trakta og tenker at de finner sikkert sin vei. Feil! 

Skal man finne vekst må man teste alle ledd i kundereisen. Teste hypoteser. Få det bekreftet eller avkreftet. Samle data. Tracke data. Analysere data. Ta bedre beslutninger. Finn vekst raskere og smartere. 

Da har man fokus på vekst ref spørsmål 5 over. 

Det er forskjellen på et markedsteam og et vekst team. Et vekst team bruker verktøy på tvers av hele kundereisen for å finne nye vekst lommer. 

Dette er slik moderne selskap jobber. Det er slik de vokser. Det er et komplekst landskap og data er den eneste guiden du har får å finne din vei. Det er ikke lett, men nødvendig for å overleve. 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024