Endringer du bør vurdere å inkludere i strategien din

22.07.24


6 minutter

Nysgjerrig på måter å "henge med” i den digitale markedsføringen? Klar for noen nye ideer? Rådgiver Susanne har samlet noen temaer innenfor strategi  som vi ofte snakker om for tiden. Her er det konkrete tips å ta med seg videre!

I denne artikkelen får du strategisk input om innhold, personlig branding, SEO og AI. Hvilke endringer mener vi at du bør vurdere å inkludere i markedsføringsstrategien din nå?

Kvalitet over kvantitet i innholdsproduksjon

Etterhvert som vi ser mer og mer AI-generert innhold, blir det viktigere og viktigere at du fortsetter å skrive originalt innhold av høy kvalitet hvis du vil bli tatt seriøst og bygge tillit i markedet.

La oss gi deg noen tips:

  • Intervju eksperter eller mennesker i nettverket ditt, og bruk folks “point of view” i innholdet. Dette er noe vår seniorrådgiver Iren ofte gjør når hun hjelper bedrifter med innhold til nettsider, nyhetsbrev eller sosiale medier.
  • Et kontrollspørsmål kan være "Hvordan er dette innholdet hjelpsomt eller interessant?"
  • Bruk mennesker til å skrive/redigere tekster, ikke bare kjør alt gjennom AI
  • Prioriter brukeropplevelse, lesbarhet og logisk struktur, i tillegg til ekte mennesker og gode historier
  • Vedlikehold merkevaren, både i det visuelle, språklige og tematiske

Personlig branding

Du har sikkert lagt merke til det selv, men innhold som deles fra en bedrift er ofte ikke like godt tatt imot av algoritmene. Innlegg som postes fra personlige kontoer, får ofte mye bedre rekkevidde. Det gjelder ikke minst på LinkedIn. Det betyr ikke at bedriften ikke bør bruke plattformen, men folk liker folk, og det er her dine ansatte kommer inn.

Når en ansatt etablerer et nettverk og en følgerskare og deler jobbrelatert innhold gjennom sine egne kanaler, er det større sannsynlighet for å oppnå engasjement. Det er viktig at ansatte ikke presses til dette, og at de får lov til å være ekte. Å oppmuntre ansatte til å bygge sine personlige merkevarer kan også få dem til å føle seg mer verdsatt og engasjert på jobb. 

Hos oss er det Iren og Amalie som deler mye av sin kunnskap på LinkedIn i deres egen “kappe”. Til tross for at de lager innhold på sin egen måte, er det fortsatt tydelig at de jobber hos Digital Opptur.

Et godt eksempel på dette er Amalies SoMe-oppdateringer.

Slik kan du oppmuntre dine ansatte til å bygge sine personlige merker:

  • Oppmuntre en bedriftskultur hvor det naturlig å dele og promotere innhold
  • Ha en dialog om hva slags innhold det er fint å dele
  • La de ansatte bestemme over sine egne kanaler
  • Tilby premiumabonnementer til ansatte på LinkedIn

AI for the win, men ikke glem å være kritisk

Flere bedrifter vil bruke generative AI-verktøy som Chat GPT i innholdsproduksjon for å spare tid og penger. Man kan blant annet få hjelp til å produsere blogginnlegg, nyhetsbrev og innhold til sosiale medier. Men vær forsiktig med å publisere AI-generert tekst som ikke er redigert. Det kan inneholde unøyaktigheter, avvike fra din tone of voice, og bruke et språk som kanskje ikke treffer ditt publikum.

Sørg for å tilføre innholdet dine egne unike innsikter og historier. Bruk egne eksempler, bilder og ideer. Dette gir dybde og troverdighet til innholdet ditt, i tillegg til at du kan tilby leseren noe de ikke får andre steder. Du kan også forbedre kvaliteten på innholdet du får fra generative AI-verktøy ved å jobbe med promptene dine. Gjør dem mer detaljerte og spesifikke og gi AI-en kontekst.

Dårlig prompt:

"Skriv en annonse for et treningssenter."

Bedre prompt:

"Utform en fengende annonsetekst (50-75 ord) for vårt nye treningssenter, rettet mot unge voksne. Fremhev våre moderne fasiliteter, varierte gruppetimer, og erfarne trenere. Oppfordre leserne til å melde seg inn med en eksklusiv velkomstgave, og bruk en motiverende og energisk tone. Inkluder en relevant hashtag knyttet til trening og velvære."

Jo mer spesifikk du kan være, desto bedre resultater får du. 

Nytt i søkemotoroptimalisering

Søkemotoroptimalisering er viktig for å trenge gjennom et hav av konkurrenter som ønsker å være like synlige som deg.

Nå som AI eksisterer, er det nok fristende å ta dette i bruk som en enkel vei til å produsere masse innhold som kan hjelpe deg å bli synlig i søkemotoren. Det er en fin tanke, men i virkeligheten er det ikke fullt så enkelt. SEO-faget beveger seg mot en enda mer brukersentrert, etisk og teknisk avansert tilnærming som du foreløpig ikke kan sette ut til en AI-chatbot.

Featured snippet

Lag innhold som kan brukes som featured snippet. En featured snippet er typisk et kort og konkret svar på et spørsmål, og kommer opp øverst i mange søkeresultater på Google. Her er et eksempel på et av våre blogginnlegg som er fremhevet uten at brukeren trenger å klikke seg inn på blogginnlegget for å få svar. 

SGE

Snart kan du forvente full utrulling av SGE, Search Generative Experience fra Google. SGE bruker generativ AI for å tilby raske svar på det du søker etter, slik at du ikke trenger å klikke deg inn på individuelle nettsider for å finne informasjon. Dette betyr at bedrifter må optimalisere innholdet sitt slik at Google kan bruke det i sine nye søkeresultater. 

Hotte SEO-tips!

  • Antall visninger som KPI:
    Med SGE,  featured snippet og andre AI-drevne søkeresultater, bør antall visninger i søkemotoren være en viktig del av KPI-ene dine, og ikke kun klikk inn til nettsiden. Selv om brukerne ikke klikker seg inn på nettstedet ditt, kan synlighet i søkeopplevelsen fortsatt drive merkevarekjennskap og tillit.
  • Brukeropplevelse:
    Sørg for at innholdet ditt er lett å lese, godt strukturert og rett på sak. Dette vil ikke bare forbedre brukeropplevelsen, men også gjøre innholdet ditt mer attraktivt for søkemotorer.
  • E-E-A-T-prinsippene:
    Fokusér på erfaring, ekspertise, autoritet og troverdighet i innholdet ditt. Google legger stor vekt på E-E-A-T når de vurderer kvaliteten på nettsider.
  • Long-tail nøkkelord:
    I nettsidetekster bør du optimalisere for spesifikke og relevante long-tail søkeord i tillegg til korte nøkkelord. (Altså for eksempel "døgnåpent treningssenter med PT” og ikke bare "treningssenter".) Dette vil hjelpe deg å nå ut til en mer målrettet målgruppe og forbedre sjansene dine for å bli vist i relevante søk.
  • Oppdater innholdet jevnlig:
    Søkemotorer favoriserer oppdatert og relevant innhold. Sørg for å revidere og oppdatere blogginnlegg og annet innhold regelmessig.

Vil du ha strategisk rådgivning spesifikt for din bedrift? Kontakt oss!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024