Hvordan maksimere salget i nettbutikken under Black Friday

11.10.22


5 minutter

Black Friday og årets største shoppingsesong er rett rundt hjørnet. Her er sjekklisten som gjør nettbutikken din klar for moroa.

Koronakrisen førte til økt handel på nett, og kundene er mer digitale enn noensinne. I en undersøkelse gjort for Klarna oppgir 2 av 3 nordmenn at de planlegger å handle til andre, typisk julegaver, i løpet av Black Friday-uken. 

På grunn av endeløs konkurranse lønner det seg å planlegge nettbutikkens Black Friday-strategi og kampanjer så tidlig som mulig for å møte økt etterspørsel og nettsidetrafikk. 

Les også våre topptips for planlegging av Black Friday i sosiale medier.

Hvordan ser suksess ut for dere?

Du bør gå inn i høytiden med spesifikke mål i tankene. Uansett om hovedmålet ditt er å nå nye kunder eller øke AOV (average order value), må du: 

  • Velge KPI-ene som betyr mest for virksomheten din
  • Optimalisere for disse målene fremfor alt annet 

Med dette som en guide, la oss ta en titt på de viktigste tipsene for å gjøre nettbutikken klar for Black Friday. 

1. Hva skal du selge?

Er beholdningen din klar for å håndtere økende etterspørsel? Å stille uforberedt vil resultere i skuffede kunder og tapt fortjeneste. Gjør dette:

  • Gjennomgå dataene dine fra i fjor og sjekk ut relevante nåværende trender
  • Bruk denne informasjonen til å forutsi hvilke varer som vil være populære 
  • Finn ut hvilke produkter du må ha på lager, og hvilke varer du skal fremheve i kampanjene dine 

2. Hva gjør konkurrentene?

  • Gjennomgå konkurrentens vellykkede kampanjer fra tidligere år og undersøk hva de gjør nå
  • Besøk nettsidene deres ofte, se hva de gjør i sosiale medier og abonner på nyhetsbrevet deres

3. Planlegg logistikken

Unngå forsinket frakt og logistikkproblemer. Du vil ikke ende opp med å slite med å sende ut varer! Planlegg på forhånd og evaluér prosessen i etterkant, så blir det lettere neste år.

4.  Sett opp sporingsverktøy

Styringsverktøy måler hvor effektive kampanjene dine er. Jo mer data du samler inn, desto flere muligheter har du til å gjøre endringer og nå salgsmålene dine.

5. Klargjør nettstedet

90 % av kunder vil forlate et nettsted hvis det laster for sakte. Ved tre sekunders ventetid mister du halvparten av de besøkende!

  • Sjekk hvor mye trafikk som er tillatt fra verten din. Du kan også teste nettstedets ytelse med en hastighetstest. 
  • Sjekk at nettstedet er kompatibelt med alle enheter: stasjonære datamaskiner, mobiltelefoner og nettbrett. Finn ut hvor mesteparten av trafikken din kommer fra, og optimaliser opplevelsen for den platformen. 

6. Optimaliser nettbutikken for mobil 

Brukervennlighet på mobil er utrolig viktig for salget i nettbutikken. 

  • Ha færrest mulige popup-vinduer
  • Sørg for at knappene dine er trykkvennlige 
  • Ha tydelige “call to actions”.

7. Gjør navigasjon og betaling enkelt

Hvis det er vanskelig å finne frem i nettbutikken din, eller betalingsløsningene er dårlige, velger kundene dine en annen butikk.

  • Gjør det enkelt for kundene å finne det de leter etter 
  • Be om minst mulig info i utsjekkingsfeltet - kunden kjeder seg lett!
  • Tilby flere betalingsalternativer - Vipps og Klarna er populære
  • Tilby “guest checkout” for dem som ikke vil registrere seg 

8. Vis rabatterte produkter

Når kunden besøker nettbutikken på Black Friday vil de forvente å se rabatterte varer. Ikke la kunden lete!

  • Lag en Black Friday-seksjon på nettbutikken
  • Ha alltid call to action på salgsbannere

9. Fremhev problemfri frakt og retur 

  • Tilby flere fraktmetoder 
  • Fortell kundene om fraktalternativer tidlig i kjøpstrakten
  • Fremhev at dere tilbyr problemfri retur 

Med disse aksjonspunktene er du forberedt til Black Friday 2022. Og skulle du trenge en hjelpende hånd, vet du hvor du finner oss. Lykke til!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024