Black Friday og årets største shoppingsesong er rett rundt hjørnet. Her er sjekklisten som gjør nettbutikken din klar for moroa.
Koronakrisen førte til økt handel på nett, og kundene er mer digitale enn noensinne. I en undersøkelse gjort for Klarna oppgir 2 av 3 nordmenn at de planlegger å handle til andre, typisk julegaver, i løpet av Black Friday-uken.
På grunn av endeløs konkurranse lønner det seg å planlegge nettbutikkens Black Friday-strategi og kampanjer så tidlig som mulig for å møte økt etterspørsel og nettsidetrafikk.
Les også våre topptips for planlegging av Black Friday i sosiale medier.
Du bør gå inn i høytiden med spesifikke mål i tankene. Uansett om hovedmålet ditt er å nå nye kunder eller øke AOV (average order value), må du:
Med dette som en guide, la oss ta en titt på de viktigste tipsene for å gjøre nettbutikken klar for Black Friday.
Er beholdningen din klar for å håndtere økende etterspørsel? Å stille uforberedt vil resultere i skuffede kunder og tapt fortjeneste. Gjør dette:
Unngå forsinket frakt og logistikkproblemer. Du vil ikke ende opp med å slite med å sende ut varer! Planlegg på forhånd og evaluér prosessen i etterkant, så blir det lettere neste år.
Styringsverktøy måler hvor effektive kampanjene dine er. Jo mer data du samler inn, desto flere muligheter har du til å gjøre endringer og nå salgsmålene dine.
90 % av kunder vil forlate et nettsted hvis det laster for sakte. Ved tre sekunders ventetid mister du halvparten av de besøkende!
Brukervennlighet på mobil er utrolig viktig for salget i nettbutikken.
Hvis det er vanskelig å finne frem i nettbutikken din, eller betalingsløsningene er dårlige, velger kundene dine en annen butikk.
Når kunden besøker nettbutikken på Black Friday vil de forvente å se rabatterte varer. Ikke la kunden lete!
Med disse aksjonspunktene er du forberedt til Black Friday 2022. Og skulle du trenge en hjelpende hånd, vet du hvor du finner oss. Lykke til!