Nyheter fra Google Marketing Live 2022

20.06.22


5 minutter

Google Marketing Live 2022 gikk av stabelen i Zurich mai 2022 og Digital Opptur var til stede. Her får du oppsummering av det siste innen Google-markedsføring.

Digital Opptur, representert ved Erik Storm, var en av ca. 500 deltakere fra hele Europa. I løpet av to dager så vi mange spennende nyheter som vil få innvirkning på markedsføringen din i fremover. Det var også flere muligheter til å diskutere med tekniske fageksperter fra Google.

Lettere å søke etter ting du ikke vet hva heter

Det var tre stikkord som gikk igjen i mange av presentasjonene på Google Marketing Live: reimagine, results og resilience; nytenkning, resultater og motstandsdyktighet.

– En av årets nyheter var multisearch, som skal gi brukere muligheten til å bruke både tekst og bilde i søk. Med multisearch blir det lettere å søke etter ting du ikke vet hva heter. Som et resultat må alle typer digitale annonser - også søkeannonsene - bli mer visuelle enn før. Det stiller spennende og inspirerende krav til nytenkning hos annonsører og byråer, mener Storm.

Under Google Marketing Live våren 2022 ble det klart at annonser - også i søk - skal bli mer visuelle.

Mer og mer av annonsemateriellet lages automatisk av Google, ikke minst med lanseringen av Performance Max som stiller strengere krav til innholdet på nettsidene dine.

I tillegg har Google testet å ha en chat-funksjon via annonsene som har gitt gode resultater og ventet lansert i flere markeder.

– De nye formatene kan i følge Google gi bedre resultater, men de kan også gi mer innsikt i hva som fungerer, slik at du lettere forstår hvordan resultatene kan forbedres, sier Storm.

Google Ads vil gi deg enda flere muligheter til å kjøre tester i tiden fremover. Blant annet kan du teste "search lift" og "conversion lift" for å få data på hvordan annonsene dine påvirker målgrupper og merkevarebygging.

Bruk data og innsikt til å forstå hvordan Google-annonsene dine presterer.

Handle rett fra YouTube-annonsen

YouTube blir stadig mer sentralt i annonsenettverket til Google. Kanskje ikke så rart, så mye innhold og brukere de har! På Google Marketing Live fikk vi vite at det ses over 700 millioner timer med YouTube-innhold på TV hver dag (tall fra januar 2022).

YouTube kobles tettere og tettere med shopping-feeder og Google Merchant Center. Det gjør at du kan vise frem produkter, men også at kunder kan gjøre selve utsjekken (kjøpe ting) direkte på YouTube.

Shop og YouTube GML 2022

Kortere videoer med YouTube Shorts er også en satsning for Google. Der kan brukere lage videoer på inntil 60 sekunder - veldig likt hva vi kjenner fra TikTok og Reels. YouTube Shorts er allerede tilgjengelig globalt. Videoene vil også snart kunne vises i Discovery-annonser.

Mer valgmuligheter i hvilke annonser du vil se

Google fortalte om My Ad Center som skal lanseres mot slutten av året. Dette kal gi alle brukere mulighet til å styre hvilke annonser som blir synlig både i søk, Discovery og på YouTube. Her kan du skru av personlig tilpassede annonser og velge kategorier du ønsker å se annonser fra.

Brukere får enda bedre kontroll til å styre hvilke annonsører og annonser de vil se.

Innsikt i Google Ads blir mer tilgjengelig. Insights-siden som ligger på kontoer kommer til å bli tilgjengelig på MCC-nivå slik at de som jobber med flere kontoer kan se på innsikt mer overordnet. Insights-siden vil gi innsikt på både attribusjon, budsjetter og målgrupper.

Innsikt i Google Ads blir nå også tilgjengelig på MCC-nivå.

Mer kontroll på personopplysninger (GDPR)

Google Analytics var naturligvis et hett tema under Google Marketing Live fordi datatilsyn i Europa mener bruken av Google Analytics er ulovlig. Google Analytics 4 oppdateres for å kunne gi mer og bedre kontroll på geografi og hva som samles inn av personopplysninger.

Det kommer en egen Google Tag som skal dekke både Ads og Analytics,.Det gjør at du kan styre taggene dine sentralt, uten ekstra koding.

Maskinlæring og AI skal brukes mer

Under Google Marketing Live fikk vi se flere eksempler på hvordan oppgaver i enda større grad blir løst gjennom AI og maskinlæring. Dette er en trend vi har sett i mange år, men Google tar stadig nye steg på dette området.

Dette var de tre viktigste nyhetene vi merket oss innen AI og maskinlæring:

  • Konverteringsmodelleringen oppdateres med innsikt fra maskinlæring
  • Datadrevet attribusjon settes som default både i Analytics og Ads
  • Optiscore vil snart dele alle kampanjetyper i Google Ads

Dette er bare noen av nyhetene vi fikk med oss i Zurich. Vil du høre mer, eller har du spørsmål til noe av det nye som kommer? Du er velkommen til å ta kontakt med oss for en hyggelig prat.

Daglig leder Erik Storm var vår representant på årets Google Marketing Live.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024