I september 2019 ble kolonnen og den statistiske beregningen “Gjennomsnittlig Plassering” avviklet i Google Ads. Her forklarer vi hvorfor Google tok livet av gjennomsnittlig plassering og hva den nye statistikken faktisk viser.
Vi forteller deg også hva du må passe på i overgangen fra gjennomsnittlig plassering til “Toppvisningsandel” og “Absolutt Toppvisningsandel”.
Gjennomsnittlig plassering var en statistisk beregning som indikerte hva slags posisjon annonsene hadde i søkeresultatet til Google. Posisjon 1 kunne bety at annonsen din var det første treffet i søkeresultatet, men det kunne også bety at annonsen ble vist først av alle annonsene, men at den lå under de organiske søkeresultatene.
I motsetning til hva mange trodde så viste ikke “Gjennomsnittlig plassering” hvilken plassering annonsene hadde i søkeresultatet til Google, men hvordan de gjorde det i forhold til andre annonser. Det statistikken sa noe om var organiseringen av en annonse i forhold til en annen annonse, og ikke selve plasseringen i søkeresultatet til Google.
I klartekst betydde det at posisjon 1 ikke sa noe som helst om hvor i søkeresultatet annonsen ble vist, men kun at det var den første annonsen som ble vist i konkurranse med mange andre annonser.
På mange måter kan man si at gjennomsnittlig plassering ble en indikator på hvordan annonsene dine i gjennomsnitt gjorde det i forhold til andre annonser i Google. Men gjennomsnittlig plassering sa ikke noe om annonsens plassering i forhold til organiske treff.
Hvorfor “Gjennomsnittlig plassering” forsvinner er det bare Google som vet, men det er naturlig å peke på to mulige årsaker.
Den ene mulige årsaken til at “Gjennomsnittlig plassering” forsvinner er at den skapte mer forvirring enn innsikt da mange markedsførere trodde at resultatet viste hvordan annonsene ble vist i søkeresultatet i konkurranse med andre annonser og andre organiske treff, noe beregningen altså ikke viste.
Google sier i en kunngjøring datert den 26. februar 2019 at de “...nye beregningene gir deg mye bedre oversikt over hvor fremtredende annonsene dine er på siden enn det gjennomsnittlig plassering gjør.” De nye beregningene viser hvilken prosentandel av annonsene dine som vises øverst på siden og helt øverst på siden.
Med de nye beregningene blir det lettere å forstå hvor i søkeresultatet annonsene faktisk vises, og ikke bare i hvilken rekkefølge de vises i forhold til andre annonsører.
Likevel er det mange digitale markedsførere som kommer til å savne “Gjennomsnittlig plassering”. Ved å se på den statistiske beregningen “Kostnad per konvertering” sammen med “Gjennomsnittlig plassering” var det mulig å se om det var lønnsomt å ligge på førsteplass, eller om man fikk mer for pengene ved å ligge på andre-, eller tredjeplass.
Denne muligheten har man nå mistet på grunn av endringene til Google.
Den andre årsaken til at “Gjennomsnittlig Plassering” forsvinner er at dette er nok et steg i strategien til Google om innføring av enda mer automatisering på bekostning av manuell kontroll.
Fra og med september 2019 erstattet Google “Gjennomsnittlig plassering” med de statistiske bergningene “Toppvisningsandel” og “Absolutt Toppvisningsandel”. I følge Google
vil disse beregningene gi et bedre bilde av hvor i søkeresultatet annonsene dine vises.
De nye beregningene er:
Dette er prosentandelen av hvor ofte annonsen din vises på absolutt første plass over de organiske resultatene i søkeresultatet av alle visningene dine.
Det er prosentandelen av hvor ofte annonsen din vises over de organiske resultatene i søkeresultatet av alle visningene dine, uavhengig av plassering.
Dette er prosentandelen av hvor ofte annonsen din vises på absolutt første plass over de organiske søkeresultatene, delt på det beregnede antall visninger du var kvalifisert for å motta.
Det er prosentandelen av hvor ofte annonsen din vises over de organiske søkeresultatene uavhengig av plassering, , delt på det beregnede antall visninger du var kvalifisert for å motta.
Nedenfor ser du en grafisk fremstilling av hva de nye beregningene refererer til. Ved å bruke de nye beregningene blir det lettere å se hvor i søkeresultatet annonsene vises i forhold til de organiske treffene.
I tillegg til disse fire nye beregningene kommer det beregninger som viser årsakene til hvorfor en annonse vises, eller ikke i søkeresultatet til Google. Den nye serien med beregninger er som følger:
Det er et estimat på hvor ofte annonsen din ikke fikk absolutt toppvisningsandel fordi budsjettet var for lavt.
Det er et estimat på hvor ofte annonsen din ikke ble vist over de organiske resultatene fordi budsjettet var for lavt.
Er et estimat på hvor ofte annonsen din ikke ble vist helt øverst ovenfor de organiske søkeresultatene på grunn av lav annonserangering.
Er et estimat på hvor ofte annonsen din ikke ble vist ovenfor de organiske søkeresultatene på grunn av lav annonserangering.
Kortversjonen på hva det betyr at “Gjennomsnittlig plassering” forsvinner er at annonsører mister oversikten over hvordan annonsene ligger an i forhold til andre annonser, men samtidig får en annonsør mer oversikt over hvordan annonsene fremstår i selve søkeresultatet.
For å se hvilke aktører man konkurrerer med i søkeresultatet kan man bruke “Auction insights”.
Det at “Gjennomsnittlig plassering” forsvinner betyr at det ikke lenger blir mulig å se hva en konvertering koster på en plassering kontra kostnaden på en konvertering ved å ligge på en annen plassering.
I samme slengen så mister man muligheten til å se om det lønner seg å øke et bud med det formål å gi en annonse en bedre plassering i forhold til andre annonsører.
I forbindelse med endringen av gjennomsnittlig plassering avvikles også følgende fra 30. september 2019.
Hvis du kjører Google Ads skript der du bruker gjennomsnittlig plassering, vil det være lurt å sjekke at disse fungerer som de skal etter september 2019.
Ønsker du hjelp med annonsering i Google Ads? Ta kontakt for en hyggelig prat