Hvis du ikke velger å skru det av, selvfølgelig.
I Google Merchant Center, som brukes for å administrere produkter for annonsering på Google, må du som standard laste opp produktene via en feed, eller bruke content API for å sørge for at produktene dine kan vises på Google. Nå kan du også få Google til å legge dem til automatisk, hvis de ikke allerede finnes i feeden din.
Dette er en funksjon du kan aktivere allerede nå, eller du kan vente til 25. august så aktiveres dette automatisk. Det viktigste er at du skrur det av før denne datoen, hvis du ikke ønsker å bruke det.
Her får du en rask innføring i hva denne funksjonen gjør og hva du bør huske på hvis du velger å aktivere det.
Når du legger til nye produkter i nettbutikken din, vil Google automatisk kunne finne disse produktene og legge til denne informasjonen i Merchant Center. Siden du på denne måten også kan inkluderer produkter som mangler i feeden, vil du kunne få flere produktvisninger. Dette gir igjen flere muligheter for mer salg og høyere inntekter.
Det er feeden du har lastet opp som er hovedfeeden, så hvis produktene allerede finnes i feeden din vil den som ble lagt til automatisk fjernes. Produktene Google automatisk finner kan du velge om skal vises på alle Googles nettverk, eller om du kun skal vise dem i søkeresultatet.
For at dette skal fungere må du ha bekreftet eierskap til nettbutikken og ha gjort krav på nettbutikken i Merchant Center.
For at Google skal finne produktene dine enklest mulig, og presentere dem på riktig måte, bør du bruke produkt schema (strukturert data). Her har du også mulighet til å legge på attributter som definerer om produktet skal finnes av Google eller ikke.
Husk at hvis du har satt opp regler for attributter i din hovedfeed må du også sette opp dette i feeden for de automatiske produktene, så du unngår at produktene vises feil.
Hvis du med vilje har unngått å legge til alle produktene i produktfeeden du bruker, må du her være obs på at Google også kan ta med seg disse når produktene hentes automatisk.
Lurer du på noe om Google Merchant Center eller annen annonsering på Google Ads? Vi hjelper deg gjerne! Ta kontakt for en hyggelig prat.