Skal du la tredjepartsverktøy ta over Google Ads kontoen din? 

30.05.23


5 minutter

La oss bare legge denne diskusjonen død en gang for alle. AI har kommet for å bli, og vi må lære oss å bruke det. Men er det riktig å la tredjepartsprogrammer med egenutviklet AI-optimalisering ta over Google Ads kontoen din? 

Vi skjønner at du som markedssjef eller bedriftseier kan la deg friste av salgspitcher som forteller deg at man via AI kan få reduserte kostnader, økt konverteringsgrad, høyere ROAS, lavere CPC, mindre konsulentutgifter og rosinen i pølsa - tredjepartenes hemmelige verktøy - hyppige endringer i kontoen. Kanskje så mange endringer at du selv egentlig ikke klarer å følge med. 

Sier endringer i en Google Ads-konto noe om kvaliteten på kontoen?

Det er en helt vanlig oppfatning blant byråer og de som jobber med Google Ads at antall endringer i kontoen forteller noe om kvaliteten til de som arbeider med den. Vi skal ikke si oss uenige at det ikke forteller noe, for endringer må til. Men at kontoen skal bli markant bedre av at man implementerer 20.000 endringer i året har vi lite data å støtte oss på.  

Vi har mer troen på at riktig optimalisering i kontoen er det som er viktig for å nå de målene man har satt seg. Om det er 10 eller 100 endringer i måneden vil etter vår mening være individuelt. Og når sant skal sies kan et hvilket som helst byrå med litt kodekunnskap og tilgang til Google klare å få til 20.000 ++ endringer i løpet av et år. Men så var det dette med kvaliteten. Lurer du forresten på hvordan du kan få 20.000 endringer i kontoen?

Sånn da var det gjort 👇

Det følelsesmessige aspektet

Som nevnt innledningsvis i artikkelen er kunstig intelligens kommet for å bli. Vi må rett og slett lære oss å bruke det. Når du som markedssjef eller bedriftsleder står ovenfor valget om du skal bruke ditt eksisterende byrå, et nytt byrå eller la et tredjepartsverktøy arbeide med Google Ads, ber vi deg tenke nøye gjennom dette.  

Vi som konsulenter kjenner brukeren mye bedre enn det AI foreløpig gjør. Vi har fortsatt troen på at tekster i annonser og søkeord bør være basert på en emosjonell beslutning eller følelsesmessig styrt.  

Dette har ikke AI fått helt på plass enda, og spesielt ikke på norsk. Det er viktig å tenke på at vi i stor grad fortsatt er glad i tekster skrevet for mennesker, av mennesker på norsk. 

Det er tross alt Google vi jobber med

Google lanserte BARD, deres helt egne AI. Denne vil bli tilgjengelig for deg og oss rett inn i Google Ads-plattformen. 

Den store forskjellen mellom Google Ads sin egen AI og tredjepartsverktøy er at vi selv får muligheten til å velge og vrake mellom hva vi ønsker å bruke AI til, og hvordan vi ønsker at den skal optimalisere. Kort fortalt får vi enormt med støtte, samtidig som vi beholder kontrollen i kontoen. 

Et annet viktig aspekt i dette er at det tross alt er Googles egen annonseplattform vi jobber med, og Googles plattform vi byr på søkeord på. De vil alltid vite mer inn i auksjonen enn et annet tredjepartsverktøy vil kunne - uten unntak.  

Når vi på et eller annet tidspunkt kanskje skal drive søkeannonser i ChatGPT eller andre plattformer vil svaret muligens være noe annerledes.  

Hva bør du gjøre? 

Selv om aktørene frister med store ord og kostnadsbesparelser, anbefaler vi deg å tenke nøye gjennom valget ditt dersom du er i en prosess der du evaluerer ditt eksisterende byrå eller partner til fordel for et tredjepartsverktøy kun drevet av AI. 

Vi mener at du sammen med ditt eksisterende byrå bør ha tett dialog og jevnlig gjennomgang av kontoen slik at den også fremstår slik du som kunde ønsker. Så skal vi samtidig benytte oss av Google sin egen AI når den rulles ut i dine Google kontoer.

Har du spørsmål eller andre innspill? Kontakt oss her.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024