Google Merchant Center er helt sentralt for alle som har en nettbutikk og ønsker å vise frem produktene sine på Google. Nå kommer det en ny versjon og oppgradering av Google Merchant Center.
Google Merchant Center ble lansert i 2010 og siden da vært en essensiell plattform for alle som driver med digital markedsføring og spesielt e-handel. Her kan du laste opp og vedlikeholde produktinformasjonen din, noe som sikrer at dine varer vises i Google Shopping, i Google-søk, og andre Google-tjenester. For e-handelsvirksomheter er dette en uvurderlig måte å nå ut til potensielle kunder på.
Ved å bruke Google Merchant Center, kan nettbutikker øke sin synlighet og tilgjengelighet. De kan detaljert kontrollere hvordan deres produkter presenteres, optimalisere produktinformasjon for bedre søkbarhet, og benytte seg av Google's kraftige analyseverktøy for å forstå kundenes atferd og preferanser.
Oppgraderinger i Google Merchant Center fokuserer på spesielt tre ting
Produktene dine konfigureres fortsatt på samme måte, og annonsekampanjene fungerer også likt.
I tillegg vil du se at utseende og plasseringer er endret og fått et oppdatert og mer moderne utseende.
Det blir nå enkelt å endre hvilke produkter du ønsker å vise eller skjule på Google. Hvis du har en fysisk butikk, kan du også legge til produktene fra denne butikken for å vise dem på Søk og Maps.
Fra tid til annen vil du oppleve at det er feil med produkter. Det kan være at de er konfigurert feil, at pris eller annen informasjon ikke stemmer for å neven noe. Nå blir det enklere å få oversikt over produkter som har feil og må korrigeres.
Merchant Center vil hjelpe deg å printere de produktene som kan få potensielt flest klikk på Google, slik at du kan rette opp de først. Du kan enkelt filtrere på produkter med problemer etter antall klikk, problem, status eller tittel.
I tillegg vil det nye Merchant Center hjelpe deg med bedre innsikt om resultatene. Du finner masse informasjon om bedriften din, produktene dine, markedet med mer. Det er nå enda enklere å finne svar på det du lurer på, enten du trenger et raskt svar eller en mer detaljert analyse.
Disse forbedringene hjelper nettbutikker med å forbedre deres markedsføringsstrategier, målrette seg mer effektivt mot sitt publikum, og dermed øke salg og inntekter.
Hvis du har en nettbutikk anbefaler vi at du både bruker Google Merchant Center, og tar en titt på de nye endringene. Fra 15. januar 2024 vil du automatisk begynne å bli overført til den nye versjonen.
Hvis du har noen spørsmål om Google Merchant Center - eller ønsker hjelp med oppsett eller få bedre resultater - kan du alltid kontakt oss for en hyggelig prat.