Google Ads innfører automatisk pausing av søkeord 

07.05.24


5 minutter

Fra og med juni 2024 vil Google Ads automatisk sette søkeord på pause hvis de har vært inaktive i over 13 måneder.

Et søkeord anses som inaktivt hvis det ikke har generert noen visninger på over et år. Dette tiltaket er ment for å hjelpe annonsører med å rydde opp i kontoene sine.

Automatisk pausing av søkeord vil med andre ord fjerne de søkeordene som ikke bidrar til kampanjeresultatene​. 

Hva betyr dette for meg?

Regelmessig gjennomgang av nøkkelordene dine har aldri vært viktigere! Google gir deg muligheten til å reaktivere pausede søkeord, men det anbefales kun å gjøre dette hvis du forventer at de vil generere visninger i nærmeste fremtid.

Hvis reaktiverte nøkkelord fortsatt ikke oppnår visninger etter tre måneder, blir de satt på pause igjen.

Hva tenker vi i Digital Opptur?

I Digital Opptur ser vi dette som en mulighet til å skjerpe arbeidet med nøkkelord som driver trafikk og konverteringer. Nå er en god tid for å revurdere og optimalisere både SEO- og PPC-strategier.

Ved å fjerne distraherende og ineffektive nøkkelord kan vi bruke budsjettene smartere. Alt i alt kan dette føre til mer kostnadseffektiv og målrettet annonsering.

Samtidig kan endringen gi utfordringer for nisjemarkeder, som ofte har lange, spesifikke søkefraser med lavt søkeantall. Det blir derfor viktig å finne en balanse:

Å opprettholde visse nøkkelord for å fange opp potensielt verdifulle nisjesøk, samtidig som vi aksepterer Googles anbefalinger for å unngå unødvendig kompliserte kontostrukturer.

Kontakt oss om du trenger hjelp med Google Ads eller søkeordene dine.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024