7 tips til julesalget med Google Ads

13.11.19


5 minutter

47% av kundene i en undersøkelse Google og Ipsos gjorde i 2019, sier at de bruker Google før de kjøper noe nytt. Synlighet på Google er derfor ekstremt viktig, spesielt før jul og i julesesongen, som er en veldig viktig periode i mange bransjer. 

Mange forbrukere starter julehandelen tidlig, og allerede fra inngangen til oktober ser vi en økning i antall søk. Derfor er det viktig å være tidlig ute med både planlegging og gjennomføring av kampanjer mot jul.

Her får du 7 tips som kan bidra til at du får best mulig resultater fra Google Ads i julesesongen.

1. Planlegg julekampanjer i god tid

Det er viktig å få informasjon og begynne å planlegge julekampanjer i god tid, før julehandelen begynner for fullt. Da er det tid til å sette opp gode kampanjer, og optimalisere de, før det største rushet.

Med god planlegging kan du lettere fordele budsjettet for perioden, og sikre at du har nok budsjett til hele julesesongen. For selv om julesesongen starter tidlig for mange, gjøres fortsatt 58% av julehandelen etter Cyber Monday (altså i desember), ifølge en undersøkelse Google og Ipsos gjorde rundt jul i fjor.

2. Øk budsjettet (og få mer igjen for det)

Er det en periode du bør øke budsjetter er det nå. Nå er mange forbrukere kjøpeklare, og mer villige enn ellers til å handle. Det er også en periode hvor vi både søker mer og er mer åpen for gode tilbud og forslag til julegaver. Ofte kan volumene stige kraftig og da kan det være lønnsomt å være synlig.

Det er også lurt å følge opp budsjettene du har satt. Økt volum og konkurranse kan påvirke hvor langt budsjettet ditt strekker så følge ekstra nøye med nå.

3. Prioriter smart

Lag en prioritet av annonsegrupper og produkter som er ekstra viktige i julesesongen. Se også etter om det er noen viktige søkeord som du vil øke budet på i denne perioden. 

Denne prioriteringen gjør det enklere å finne ut av hva som skal ha ekstra fokus. Det gir også en oversikt over hvor det er hensiktsmessig å øke bud og budsjetter.

4. Sjekk landingssidene

Hvor skal du sende klikkene fra annonsene og hva står på den siden? Her lønner det seg å gå gjennom innhold og hvor lett det er å konvertere. Jo lettere det er for forbrukerne å konvertere, jo større sannsynligheten er det for at du får bedre resultater.

5. Test sesongbaserte målgrupper

I Google Ads finnes det intensjonsmålgrupper med fokus på jul, som kan være spennende å teste. Legg de til som observasjon, og vurder å gjøre noen budjusteringer hvis resultatene er gode. Du kan også legge de til som målretting, hvis du for eksempel testet de i fjor og fikk gode resultater. Da kan du lage spesifikke annonser eller kjøre spesifikke kampanjer rettet mot disse målgruppene.

6. Sett opp automatiske regler

Det finnes mange måter å bruke automatiske regler på i Google Ads. Blant annet kan reglene automatisk aktivere og pause annonser, og de kan brukes til overvåkning av budsjett. Det kan derfor være veldig nyttig å bruke dette når du selv tar juleferie, slik at du får fulgt med på kampanjene uten å måtte sjekke kontoen hver dag. 

Det er også lurt å sikre at du får e-post om ikke-godkjente annonser og lignende. Da sørger du for at kontoen alltid går som den skal og at du ikke mister potensielle salg og konverteringer på manglende annonser eller andre feil som kan oppstå. 

7. Vær tilstede i flere kanaler

Dette punktet omhandler åpenbart ikke bare Google Ads, men kan likevel ha en innvirkning på hvordan salget og annonseringen i Google Ads går. I undersøkelsen Google og Ipsos gjennomførte ved juletider i fjor svarte 84% at de brukte mer enn 3 kanaler til handlingen sin. Tilstedeværelse i flere kanaler vil kunne øke salget på Google, for eksempel ved at en annonse på Instagram kan utløse et søk etter varen på Google. Kanalene bygger altså opp under hverandre, så en helhetlig digital strategi, med tilstedeværelse i flere kanaler kan bidra til et bedre resultat for julesalget.

Analyser etter jul

Etter jul er det lurt å analysere hvordan julekampanjene har gått. Se på resultatene, noter hva som fungerte og hva som ikke fungerte.

Det kan for eksempel være målgrupper som enten har gjort det veldig bra, eller ikke bra i det hele tatt, som du bør notere deg til neste år. Det kan også være målgrupper som du ønsker å følge opp og vise nye annonser til om en stund. Med økt trafikk inn til nettsiden eller nettbutikken din blir også remarketing-målgruppen større, noe du kan dra nytte av videre i annonseringen.

Selv om etterspørselen etter spesifikke produkter ofte endres fra år til år, og det derfor kan være vanskelig å planlegge både hva som bør prioriteres, hvor mye penger man skal bruke og hvem man skal målrette mot, er det veldig nyttig å ha en mal man kan ta utgangspunkt i til neste år. 

Lykke til med julesalget!

Hvis du trenger hjelp med oppsett, analyse eller strategi kan du alltid kontakte oss i Digital Opptur for en hyggelig prat.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024