Google Analytics har sluttet å samle data, hva gjør jeg?

04.07.23


7 minutter

Du er tilbake fra sommerferien og oppdager at Google Analytics ikke samler data lenger. Hva har skjedd? Det funket jo helt fint før jeg tok sommerferie i juni. Det korte svaret er: Google har lagt ned sitt analyseprogram Google Analytics Universal Analytics (kjent som Google Analytics 3/GA3) og erstattet det med Google Analytics 4. Det lengre svaret kommer i dette blogginnlegget.

Hvorfor samler ikke Google Analytics data lenger?

Den 1.juli 2023 sluttet Google Analytics Universal Analytics (GA UA) å samle inn data og du må dermed bruke et annet analyseverktøy til å samle inn data videre. 

All data som er samlet inn før 1. juli 2023 skal fortsatt være tilgjengelig. Men det blir altså ikke samlet inn noe mer data til Universal Analytics etter 1.juli 2023.

De gamle dataene er tilgjengelig en stund til. Den siste beskjeden fra Google er at data som ligger i Google Analytics Universal vil være tilgjengelig ut desember 2023.

Hvorfor har Google byttet til Google Analytics 4?

Det er flere grunner til at Google har valgt å gå bort fra Universal Analytics og over til Google Analytics 4. Blant annet er Universal Analytics klaget inn til de fleste datatilsyn i Europa og blir undersøkt i stor grad. Noen datatilsyn har allerede erklært det for ulovlig i sine respektive land (ref Danmark og Frankrike).

Google har derfor fremskyndet lanseringen av Google Analytics 4 som er en mer personvern-orientert versjon. Med dette har det derfor kommet mange endringer i hvordan innsamlingen foregår og datagrunnlaget for de to plattformene blir derfor forskjellig, og Google har derfor valgt å legge det i en ny versjon, fremfor en oppdatering av Universal Analytics. Vi har også en mistanke om at Google ønsket å kvitte seg med ubrukte og tomme GA3-områder som bare står og samler data, uten å bli benyttet.

Videre har Google Analytics støtte for bedre “cross-device-tracking”. Det betyr at Google Analytics skal være bedre på å fange opp brukeren på tvers av de ulike enhetene brukerne bruker.

Google Analytics 4 er også utviklet for å lettere kunne analysere data på tvers av Web, apper og server-implementasjoner. Google Analytics har støtte for opptil 3 datastrømmer slik at man samler inn data fra 3 forskjellige plattformer. Dette gjør det lettere å analysere data fra datastrømmene sammen og individuelt.

Til slutt er Google Analytics 4 sentrert rundt eventer i stedet for økter slik Universal Analytics gjorde.

Hvordan får jeg dataen tilbake?

Det er flere måter å få dataen tilbake. Man kan velge å fortsette med Google Analytics og deres nye versjon; Google Analytics 4 eller gå over til et annet analyseprogram. Dette er aktuelt i forbindelse med at Datatilsynet undersøker lovligheten av Google Analytics.

Hva bør jeg velge?

Det finnes flere alternativer til Google Analytics 4 og det vi vil trekke frem i dag er Matomo Analytics. Begge alternativene gir deg god innsikt i trafikken på nettstedet ditt og en av de største forskjellene er prisen. Google Analytics 4er gratis, mens Matomo koster fra 19 € og helt opptil 159 € i måneden basert på hvor mye trafikk (hits) nettsiden din får.

Den andre store forskjellen er at Matomo lagrer all data på servere innenfor EU/EØS nærmere bestemt Frankfurt i Tyskland, med mulighet for å sette opp egne servere.  Google lagrer hovedsakelig data samlet inn i EU på servere i EU, men muligheten for at dataen flyttes og prosesseres i USA er til stede. Dette kan være f.eks at Google skal matche data på “advertiser id”.

Dette skaper en problemstilling i forhold til gjeldende GDPR og ePR regelverket som man bør sette seg inn i.

Det er en en pågående sak hos det norske Datatilsynet hvor man venter på en avgjørelse. Saken handler om Universal Analytics, men Datatilsynet har uttalt at det kan trekkes mange paralleller til Google Analytics 4, hvor det er ventet en ny uttalelse over sommeren. Det er altså foreløpig ingen vedtak fra Datatilsynet og heller ingen rettskraftige dommer på området.

Bør jeg velge Google Analytics 4 eller Matomo?

Vi anbefaler på generelt grunnlag å gå for en kombinert løsning frem til Datatilsynet har kommet med en avgjørelse og deretter ta et valg. Det betyr at man kjører et dobbeltløp med sporing på både Google Analytics 4 og Matomo for så å legge ned ett av dem når man har alle fakta på bordet rundt lovligheten av Google Analytics.

Videre er det mulig å importere data fra både Universal Analytics og Google Analytics 4 inn til Matomo. Derfor kan man velge å kjøre sporing på Google Analytics 4 og eventuelt gå over til Matomo hvis Google Analytics 4 blir ulovlig. Dataen fra Universal Analytics er ifølge Google hvertfall tilgjengelig frem til desember 2023.

Hvordan setter jeg opp Google Analytics 4 med Google Tag Manager?

Aller først trenger du en Tag Manager for å administrere analyseverktøyet ditt. Noen har kanskje en Tag Manager fra før, mens andre har installert Universal Analytics direkte i nettstedets kode. Har du ikke en Tag Manager fra før kan du lese mer i dette blogginnlegget.

Når du har installert Tag Manageren på din nettside trenger du å opprette en Google Analytics 4-konto.

Det gjør du slik:

  • Naviger deg til ditt tidligere Universal Analytics-område.
  • Trykk på tannhjulet nede i venstre hjørnet. 
  • Trykk deretter på “Opprett kontoen” og følg stegene.

Når du kommer til “Informasjon om nettstrømmen” så skal du kopiere målings-IDen. Denne skal vi bruke til å sette opp sporings-taggen i Google Tag Manager. 

  • Naviger deg til ditt Google Tag Manager-område og i menyen på venstre side velger du “Tagger”. 
  • Videre trykker du på “Ny” i øvre høyre hjørnet.
  • Under “Tag-konfigurasjon” velger du Google Analytics: GA4-konfigurasjon” og limer inn din målings-ID.
  • Under “Valg av utløsere” velger du “All Pages”. 
  • Taggen din skal se slik ut:

  • Navngi taggen og trykk deretter på lagre. 
  • Videre trykker du på “Send inn” og deretter “Publiser”.

Da er GA4-sporingen din live og det tar opptil 48 timer før den begynner å vise data i GA4-området ditt.

Hvordan setter jeg opp Matomo med Google Tag Manager?

Aller først trenger du en Tag Manager for å administrere analyseverktøyet ditt. Noen har kanskje en Tag Manager fra før, mens andre har installert Universal Analytics direkte i nettstedets kode. Har du ikke en Tag Manager fra før kan du lese mer i dette blogginnlegget.

Når du har installert Tag Manageren på din nettside trenger du å opprette en Matomo konto.

Det gjør du slik:

  • Naviger deg til Matomo sin nettside.
  • Trykk på “Try it for free”.
  • Fyll ut feltene og trykk “Start improving your websites now”.
  • Åpne mailen du mottar og velg passord.

Nå har du opprettet en Matomo konto og er klar for å sette opp sporingen via Google Tag Manager. Siden du havner på nå, inneholder noen instruksjoner for å sette opp sporingen. Ta vare på informasjonen som sier Site ID og Matomo URL.

  • Naviger deg til ditt Google Tag Manager-område og i menyen på venstre side velger du “Tagger”. 
  • Videre trykker du på “Ny” i øvre høyre hjørnet.
  • Under “Tag-konfigurasjon” trykker du på den blå knappen som sier “Du finner flere typer tagger i malgalleriet for brukerfellesskapet” og søk etter Matomo.
  • Velg deretter taggen som heter Matomo Analytics (formerly Piwik).
  • Trykk “Legg til i arbeidsområde”.
  • Videre legger du inn Matomo URLen og Site IDen du tok vare på tidligere under “Instance URL” og “Site ID”.
  • Under “Analytics Domains” legger du inn domenet til nettstedet ditt.
  • Under “Tag Action” velger du “Track Pageview”
  • Under “Valg av utløsere” velger du “All Pages”. 
  • Taggen din skal se slik ut:

  • Navngi taggen og trykk deretter på lagre. 
  • Videre trykker du på “Send inn” og deretter “Publiser”.

Da er Matomo-sporingen din live og det tar opptil 48 timer før den begynner å vise data i Matomo-kontoen din.

Trenger du hjelp?

Har du spørsmål rundt overgangen til Google Analytics 4 eller trenger hjelp med oppsettet, er det bare å kontakte oss for en hyggelig prat!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024