Google Tag Manager (ogsåp kjent som GTM) er et gratis tag management-verktøy fra Google. Gjennom dette verktøyet kan du publisere forskjellige målinger, kodesnutter, script på et nettsted, uten å måtte gjennomgå en omfattende publiseringsyklus. På denne måten kan du samle for eksempel Adobe Tracking, Adwords målinger, Google Analytics, Facebook piksler, på samme sted kjapt og enkelt.
En "tag" er en liten kodesnutt som samler og sender data til et analyseprogram. Ordet "tag" benyttes i mange forskjellige formeninger, men når det gjelder Google Tag Manager, så gjelder det
Det finnes mange forskjellige programmer som samler data om nettstedsbruk, såkalte webstatistiske verktøy. Google Analytics er slikt verktøy som samler statistikk om bruken av ditt nettsted. I tillegg finnes det verktøy for å måle klikk på nettstedet for å gjengi et fargekart av oppmerksomhet, såkalt Heatmaps. Det finnes faktisk mange forskjellige verktøy som har forskjellige intensjoner og muligheter for å kunne samle inn data for å kunne tilby bedre brukeropplevelser, optimalisere prosesser og funksjoner på nettstedet. Det blir slutt en del javascript og andre kodesnutter som skal inn på nettstedet.
Det er her Google Tag Manager kommer inn. Google Tag Manager er i utgangspunktet ett stykk JavaScript kode som legges på nettstedet 1 gang. Gjennom brukergrensesnittet, vil du kunne publisere alle disse webstatistiske programmene eller andre kodesnutter fra andre markedsføringsprogrammer, slik at alt samles på ett sted og kan dermed publiseres uten videre programmering og produksjonssetting fra webleverandørs side.
Dette gjør muligheten for å drive analyse og optimalisering betraktelig bedre, da veien til sporing foregår mye raskere enn før, da det ofte måtte gjøres kodeendringer som måtte publiseres gjennom webleverandør eller IT avdeling.
Google Tag Manager uttaler selv at terskelen for bruk av Google Tag Manager er mye enklere da dette er et grensesnittverktøy og ikke et verktøy rettet mot utviklere, og dermed er det rettet mot markedspersoner som ikke nødvendig har god teknisk kompetanse, som før nesten var et krav for å få sporet nettstedet.
WordPress har flere utvidelser (plugins) som kan benyttes for Google Tag Manager implementering. DuracellTomis Google Tag Manager for WordPress Plugin er en god utvidelse som faktisk gir deg mye data å hente ut, skulle du trenge det.
En tag i Google Tag Manager er annerledes enn det vi vanligvis kaller en tag. Mange forskjellige verktøy snakker om tagger som javascriptsnutter, mens i Google Tag Manager er det rett og slett en konfigurasjon
En trigger bestemmer når Google Tag Manager taggen skal kjøres. Det finnes mange forskjellige triggere. En trigger kan bestemme at en tag skal vises på samtlige sider, når en bruker klikker på et element, når en bruker besøker en spesifikk side eller eventuelt om bruker sender inn et skjema etter utfylling.
Typisk bruk av triggere:
Så og si alle handlinger som kan utføres på et nettsted, kan som regel måles og dermed benyttes til trigger.
En variabel er på mange måter en liten beholder av informasjon. En variabel gir oss muligheten til å gi den en verdi, enten det er verdien på en handling, summen på et salg eller URLen på en side, så kan denne informasjonen puttes i en variabel for så å benyttes andre steder eller til å samles inn.
Alle med et nettsted, kan benytte Google Tag Manager. Google Tag Manager er ikke begrenset til en spesifikk teknologi, leverandør eller system og kan brukes på sider som kjøres i Windows, så vel som Linux. Det gjør til at Google Tag Manager er svært anvendbart og benyttes av flere og flere bedrifter hver dag, samtidig som programvaren Google Tag Manager blir utviklet og forbedret til stadighet av Google.