Always-on-kampanjer er kampanjer som ikke er knyttet opp til spesifikke produkter, tema, eller anledninger. Det er kampanjer som ment til å gå rett og slett hele tiden og burde være en viktig del av din digitale strategi. Vi har oppsummert 5 always-on-kampanjer din bedrift alltid burde kjøre på Snapchat.
En always-on-kampanje trenger ikke å ha de aller største budsjettene, selv om vi anbefaler at man kjører dem jevnt gjennom hele året. For eksempel kan en kampanjen ha et totalt budsjett på 10 000 kroner fordelt på et helt år.
Tidligere har skrevet om 5 always-on-kampanjer alle burde ha på Facebook. Les dette innlegget her.
Lead Ads er et annonseformat som sender trafikk til et spørreskjema internt på Snapchat, isteden for en landingsside. Målet er å samle informasjon fra potensielle kunder, eller leads som det ofte kalles innen markedsføring.
Du bestemmer selv hvilken informasjon spørreskjemaet skal be om som for eksempel
Slik går du frem for å lage en leads-kampanje:
2. Snakk dem som allerede interesserer seg for deg
Facebook var satt lenge i førersetet for retargeting på sosiale medier. På kort tid har flere kanaler meldt seg på konkurransen om å være flinkest til å treffe publikum som allerede har vært i kontakt med deg - også kalt retargeting. Med nye oversiktlige menyer er ikke dette bare genialt, det er også veldig enkelt.
For å kunne kjøre retargeting på en Snapchat må du ha installert en Snap Pixel på nettsiden, deretter er prosessen rask.
Slik går du frem for å lage en retargeting-kampanje:
3. Promotér din fysiske bedrift på Snapmap
På Snapmap kan brukere se Snapper som er sendt inn til Our Story fra hele verden – blant annet sportsarrangementer, feiringer og nyheter. Her kan også bedrifter legge inn sin fysiske posisjon på kartet.
Slik går du frem for å promotere din fysiske bedrift på Snapmap.
Vi har skrevet enda mer om Snapmap her.
4. Få kunder til å stille deg spørsmål de har
Messenger Ads har lenge vært tilgjengelig på Facebook. For mange bedrifter har dette vært en stor suksess. Ikke alle annonser klarer å svare på alle spørsmål en potensiell kunde måtte ha på få sekunder. Med Messenger Ads kan man fritt stille avsenderen spørsmål.
Nå er også Snapchat på plass med en tilsvarende løsning. Messenger Ads passer perfekt dersom du for eksempel tilbyr en vare, eller tjeneste hvor leveransen er kompleks. Meldingene som brukerne sender inn, sendes til deg i form av SMS.
Slik går du frem for å lage en spørsmålskampanje.
5. Få kunder til å ringe deg
Er du en bedrift som tilbyr tjenster foregår gjerne mye av salget fremdeles via telefon. Snapchat gjør det enklere enn noen gang for potensielle kunder å nå deg. En telefonkampanje lar brukere ringe deg ved å swipe opp på en annonse. I en hverdag hvor alt går veldig fort har det aldri vært viktigere å gjøre terskelen for kontakt lavest mulig.
Slik går du frem for å lage en telefonkampanje.