Med et riktig antall hashtag vil du oppnå et høyere engasjement på Instagram-posten din, enten det er organisk innhold eller annonsering på Instagram. Men hva er riktig antall, og hvordan bruke dem riktig? Vi hjelper deg å løse hashtag-koden!
Hashtag er en kombinasjon av bokstaver, tall og emojier med tegnet # forann. For eksempel #Digitalmarkedsføring #Blogg #Digitalopptur. I skrivende stund er #love den mest brukte hashtaggen noensinne.
En hashtag kategoriserer innholdet på Instagram. Dersom man enten klikker på en hashtag, eller søker på den vil man komme til en oversikt over alle poster med samme hashtaggen. På denne måten kan en post nå mye lenger enn den eksisterende følgerskarer din.
Instagram har siden oppstarten i 2010 endret antallet hashtag det er mulig å bruke flere ganger. Idag er det mulig å inkludere 30 stykker.
Hvor mange du når avhenger av en rekke faktorer. Hvor ofte er hashtaggen brukt? Hvor populær er posten du har postet? Hvor populære er postene dine generelt?
En fin måte å finne ut hvor godt posten din kommer ut av disse målene er å sjekke hvor høyt oppe posten din havner på hashtag-siden. For å komme til hashtag-siden skrer du bare etter den aktuelle hashtaggen i søkefeltet.
Skal man lykkes med hashtags på Instagram er det flere hensyn enn selve antallet du burde ta hensyn til. Her er tre gode huskeregler.
Ja. Det finnes en fasit. Statistisk sett er det postene med 11 hashtags som engasjerer aller best, så langt i 2021.
Ifølge Instagram selv øker du sannsynligheten for at noen engasjerer seg i posten din med 84% dersom du har 11 relevante hashtags.
Det betyr selvsagt ikke at man skal bruke hashtags uten at de relevante. Klarer du å velge 11 gode som alle stemmer godt med rådene ligger mye til rette for suksess med din neste post!
Trenger du hjelp til markedsføring på sosiale medier? Ta kontakt med oss her. Vi holder også kurs i annonsering på Facebook og Instagram.
Kilde:
TrackMedia 2020, Hashtag Report, Instagram, 08.06.20