Stories er den nye nyhets-feeden. Ordene er ikke våre, men Facebook-grunnlegger Mark Zuckerbergs. Her er det viktigste du må vite som annonsør.
Det er snart 2 år siden Instagram Story ble lansert. Og selv om funksjonen ble rappet fra Snapchat, har den vist seg å være svært populær. I Norge er det nå 1,9 millioner brukere med en profil på Instagram, av disse er 4 av 10 innom kanalen flere gnager daglig.
Muligheten for annonsere på plattformen ble først åpnet i fjor, men har siden da blitt populær blant mange av de største annonsørene.
Populær plattform
Instagram Story-Ads er et annonseformat som kun finnes i Instagram sin Story. Denne finner man i menylinjen over selve nyhets-feeden i Instagram-appen. Alle som har en Instagram-konto vil kunne publisere videoer på opptil 15 sekunder i en løpende Story.
En Story-Ads er en annonse på opptil 15 sekunder som plasseres mellom de ulike Storyene brukere har publisert.
Annonser til Instagram Stories kan man kun opprette i Facebook Business Manager. Valget om å bruke Instagram Stories som annonseplattform gjør man under tilvalget plattform, når man jobber med annonsesett.
Vi anbefaler å alltid tilpasse innholdet du ønsker å annonsere til hver enkelt plattform. Det betyr at vi ikke anbefaler å bruke den samme videoen du skal bruke i Facebook-nyhetsfeed, men en video med et tilpasset format.
Les mer om formater i sosiale medier her.
På Instagram Stories er det kun bilder og videoer i 9:16 format som vises. Annonsen vil alltid bli vist i stående format. Andre formater vil også bli godkjent fra Facebook sin side.
Dersom du for eksempel bruker en video i et mindre format vil det resterende området av skjermen bli dekket av en farge.
Statistisk viser det seg at annonser som ikke har 9:16 formatet har 40% større sjanse for å bli "swipet videre" etter bare noen sekunder.
Ja, du leste riktig. For i motsetning til innhold i både Facebook- og Instagram-feeden ser publikum stories med lyd.
Hele 60% av alle som ser stories gjør dette med lyden på. Vi anbefaler derfor å teste ulike lydspor på annonsene.
Som med all tilstedeværelse i sosiale medier er det viktig å ta kanalen du jobber med på alvor. Ingen er så beviste som Instagram-brukere på hva de ønsker å sjekke ut og ikke.
Dersom du allerede har valgt et spesielt uttrykk for postene dine, eller har en tone of voice, er det viktig å opprettholde denne også i Story-ads.
Story-ads er ikke formatet for lange historier. En Story-ad kan maks vare i 15 sekunder. Ønsker du å være blant annonsene som ikke blir swipet bort, burde man komme med poenget rakst.
Vi anbefaler også å ha tydelige call to action, hvor annonsens formål kommer tydelig frem.
Ønsker du hjelp med formater til annonsering på sosiale medier?
Vi tar gjerne en prat for å komme med forslag til hva som kan være lurt for deg. Kontakt oss i dag for en hyggelig prat.