En av de aller største fordelene du har når du jobber med Facebook-annonsering er muligheten til å teste for å finne ut hva som fungerer best. Dessverre er det mange som aldri benytter seg av muligheten, men med nyheten Automatisert A/B-testing blir det enklere enn noen gang å kjøre A/B-tester på Facebook og Instagram.
Automatisert A/B-testing gjør at folk i publikumet ditt deles tilfeldig inn i grupper som ikke overlapper, og ser annonsesett med identisk innhold. Hvert annonsesett har 1 klar forskjell, også kalt en variabel.
Testvariabelen kan enten være ulike publikumstyper eller ulike metoder for optimalisering av annonselevering.
Du kan også velge å fordele budsjettet og rekkevidden jevnt mellom annonsesettene, eller vekte ett mer enn de andre. Du vil også få muligheten til å bli varslet på e-post om hvilken variabel som går best underveis.
Automatisert A/B-testing er en smart løsning, spesielt for annonsører som enda ikke har blitt godt kjent med målgruppene sine. Samtidig erfarer vi at prioriteringene vi selv gjør manuelt gir enda bedre resultater enn om vi overlater alt til Facebook sine algoritmer.
Vi anbefaler våre kunder å absolutt prøve seg frem med denne metoden, spesielt om man ikke har kapasitet til å alltid følge med på hvilke annonsesett, eller annonser som går bra. Samtidig oppfordrer vi alltid til å ha en sunn skepsis til å la Facebook bestemme for mye over hvor du plasserer pengene dine.
Selv bruker vi ikke automatisert A/B-testing for våre kunder rett og slett fordi mulighetene er mye større ved manuell A/B-testing. Da kan man for eksempel teste mange ulike variabler samtidig.
Man velger automatisert A/B-testing helt i starten av oppsettet av en ny kampanje. Etter å ha valgt den målsettingen du ønsker i annonseadministrasjonen, huker man av for alternativet "Opprett delingstest".
OBS: husk at dette valget ikke kan angres på et senere tidspunkt.
Man kan kjøre 4 forskjellige automatiserte A/B-tester. Disse er:
Annonseinnhold - Test 2 eller flere ulike sett med annonseinnhold (tekst og bilde/video)
Leveringsoptimalisering - Test 2. eller flere ulike måter Facebook leverer annonsene til publikum på.
Publikum - Test 2, eller flere publikum. Demografi, geografi, atferder og interesser
Plasseringer - Test 2, eller flere plasseringer. Instagram, Facebook. stories, eller nyhetsoppdatering.
Mulighetene innen Facebook-annonsering er veldig mange, og det kan være vanskelig å følge med. Derfor anbefaler vi at du jevnlig kommer på et kurs i markedsføring på Facebook.
Vi tilbyr kurs i Facebook og Instagram kurs grunnleggende som kan hjelpe deg med hvordan bruke systemene best selv eller å kunne være en god kravstiller til de som skal hjelpe deg med det. Du vil også få oppdateringer på de siste mulighetene innen annonsering på Facebook og Instragram.