Konverteringsoptimalisering

Konverteringsoptiamlisering (forkortet CRO) er å systematisk og analytisk jobbe for å få flere konverteringer. Vi hjelper deg med både plan, gjennomføring, analyse og rapportering.

Vet du hva som gir best resultater? Ikke vi heller (sånn helt ærlig) - men vi kan teste det. Derfor anbefaler vi å jobbe med konverteringsoptimalisering jevnlig og systematisk.

Konverteringsoptimalisering handler om å teste. Målet er å få litt flere konverteringer enn vi hadde tidligere. Gjennom godt arbeid vil dette være med på å skape større verdi og inntekter for deg.

En sentral del av konverteringsoptimalisering er A/B-testing hvor vi tester et alternativ mot dagens løsning for å se hva som fungerer best. Av og til blir både vi og kunder overrasket over hva som gir best resultater. Det er derfor vi tester.

Hvis du kan øke antall brukere på nettsiden din som konverterer så vil du tjene mer penger. Derfor er det ofte lurt å investere ikke bare i å få mer trafikk, men å få mer verdi ut av denne trafikken.

For at det skal være riktig for deg å jobbe med konverteringsoptimalisering må du ha et minimum av trafikk og volum på nettsiden din. Hvis ikke vil testene ikke bli statistisk signifikante.

Det betyr at du først bør jobbe med å få trafikk og besøk til nettsiden din enten gjennom annonsering eller søkemotoroptimalisering (SEO). Når det har gitt resultater vil det i mange tilfeller være anbefalt å jobbe med å få flere konverteringer.

Konverteringsoptimalisering krever et verktøy for å gjennomføre selve testen og her er det ofte en lisenskostnad.

I tillegg bør du investere i en analyse i forkant slik at du har et utgangspunkt å måle mot. Det vil også være med på å avdekke hvilke grep du bør starte med for å oppnå flere konverteringer.

Til tross for disse kostnadene ser vi ofte meget godt verdi av å jobbe med konverteringsoptimalisering. Det å øke konverteringsraten med bare ett prosentpoeng kan ofte innebære en stor økning i faktiske inntekter.

Konverteringsoptimalisering er i stor grad styrt av tall og analyse. Dette er et fagområdet hvor magefølelsen ikke er med å bestemme.

Ofte vil det være lurt å bruke noe tid på analyse i forkant for å avdekke hvor det vil være mulig å skape resultater først. Deretter skal det gjennomføres og dette kan være litt teknisk.

Konklusjonen er ofte at det både er lurt og lønnsomt for deg å få hjelp til dette.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024