Lurer du på hvordan du optimaliserer innholdet ditt for AI-søk? Eller for eksempel hvordan du skal få Googles Gemini til å anbefale meg å spise middag på akkurat DIN restaurant? Les videre.
Selv om 93 % av all global trafikk foreløpig kommer fra Google-universet, blir det stadig mer vanlig å bruke AI og alternative plattformer for å finne informasjon på nettet. Ting kan og vil forandre seg raskt. Vi sier derfor som Neil Patel:
“Winning in 2024 means going beyond Google”.
I en undersøkelse av amerikanske NP Digital, blir rundt 11000 personer spurt om de bruker AI-søk. Andelen som svarte “ja” har vokst fra null, nada og niks i 2020 til 30 % i 2024. Hver tredje person har altså allerede begynt å gå til ChatGPT, Bing og Googles Gemini i stedet for gode, gamle Google!
Som et frempek på hvilken vei det bærer: ChatGPT annonserte nylig sin egen søkemotor, SearchGPT. Den er for øyeblikket i beta, og ventelisten er for lengst fullbooket. Hva tror du skjer når denne kommer ut på markedet? 🤯
Det handler ikke lenger bare om Search Engine Optimization, men om å optimalisere innhold for flere steder og flere touchpoints. Vi har sett den nye SEO-en omtalt som “Search Everywhere Optimization”, men også GEO – “Generative Engine Optimization”. Noen nye slitsomme forkortelser til ordboka di der, altså.
Vi må tenke holistisk for å tilpasse oss endringene i brukeratferd som vi ser nå. Hovedideen er den samme som den alltid har vært:
Vær der folk er. Og nå er de altså (også) på ChatGPT.
Ut ifra det vi vet foreløpig, er det disse faktorene du må være klar over:
Dette er relevant informasjon for at for eksempel Google Gemini skal klare å svare på spørsmålet mitt om hvor jeg bør spise middag:
For å få til disse punktene må du jobbe strategisk med innhold og SEO. Får du litt migrene av hele greia? Vi kan hjelpe. Spør oss!