Google Ads ønsker at flere og flere av søkeordene skal være i fleksibelt samsvar (broad match). Nå har det kommet en ny mulighet som gjør alle søkeordene i en kampanje om til fleksibelt samsvar med bare noen få klikk.
Er dette en funksjon du bør benytte deg av? Vil det gi deg bedre resultater? Her skal vi se litt på hva dette betyr og vår vurdering rundt dette.
Under Innstillinger har det på noen kontoer nå kommet en mulighet for å velge at alle søkeord i en kampanje skal endres til fleksibelt samsvar. Funksjonen er ikke tilgjengelig i alle kontoer ennå, men holder på å rulles ut.
Du kan kun bruke denne innstillingen på kampanjer hvor du bruker konverteringsbasert budgivning.
Dette er nok et steg i fokuset fra Google om å gjøre enda flere søkeord bredere ved å bruke et samsvaralternativ som ikke begrenser hvilke søketermer søkeordet skal plukke opp.
Google sier blant annet at de gjennom bedre forståelse av intensjonen i søket - og bruk av AI - kan vise annonsene dine når det er relevant, samt at antall irrelevante søk er mye lavere nå enn før.
Hvis du slår på innstillingen om at alle søkeordene skal være i fleksibelt samsvar, så vil alle eksisterende søkeord med frasesamsvar og eksakt samsvar bli gjort om til søkeord med fleksibelt samsvar. Du vil kunne se dette i oversikten over søkeord hvor de står markert som fleksibelt samsvar.
I tillegg så vil alle nye søkeord som du legger til i denne kampanjen bli lagt til som fleksibelt samsvar, uansett hvordan du legger de inn.
Tidligere ville vi ikke anbefalt å ha alle søkeord i fleksibelt samsvar, men svaret er mer nyansert nå.
Vi opplever at relevansen er blitt mye bedre, og tester fleksibelt samsvar oftere enn tidligere. Likevel er vi fortsatt glad i å bruke flere av samsvarstypene, for å se hvordan de presterer i forhold til hverandre og for å se hvor vi treffer best på de relevante søkene.
Så om du bør bruke innstillingen for å sette alle søkeordene i fleksibelt samsvar avhenger av kampanjen, og dine muligheter for å følge den opp. Ved testing av fleksibelt samsvar følger vi ekstra nøye med på søketermene og jobber aktivt med negative søkeord for å sørge for at relevansen fortsatt er god.
Lurer du på om du bør teste mer fleksibelt samsvar i Google Ads? Vi tar gjerne en prat med deg om dette, eller noe annet du måtte lure på. Kontakt oss i dag for en hyggelig prat!