Har du fått med deg den nye plattformen som vokser i rekordfart? Her er det du må vite om BeReal.
Har du også blitt bitt av basillen, og er nå en av de som deler ufiltrerte bilder av deg selv og hverdagen din til vennene dine på BeReal? Da er du ikke alene.
Appen har fått enorm medfart den siste tiden. Ifølge BusinessOfApps har appen per august 2022 21.6 million aktive brukere i måneden. Om du lurer på hva appen er, hvordan den fungerer og markedsføringsmulighetene er det bare å lese videre.
På et tilfeldig tidspunkt i løpet av dagen kommer det opp et varsel som minner deg på å legge ut din daglige BeReal. Appen kan ses på som en kombinasjon av Instagram og Snapchat. Her får man den delen hvor man deler hverdagen sin som vi kjenner fra Instagram, men i en mer ekte utgave. Så får vi også Snapchat-følelsen ved at BeRealen forsvinner innen et gitt tidspunkt, samt at du “snapper” livet ditt der og da.
BeReal sier dette selv:
“No filters. No followers. Just friends, sharing with each other. On BeReal, you discover your friends’ real lives and get closer to them.”
“Time to BeReal”, kommer det opp på varselet, så da er det bare å ta et en selfie etterfulgt av et bilde av omgivelsene. Dette går fort, og føles veldig rart i starten. Trykk deretter “send”, så er det ute blant vennene dine. I motsetning til blant annet Instagram kan du ikke se vennene dine sine innlegg før du har publisert selv. I tillegg slettes bildene når du legger ut ny BeReal dagen etterpå, noe som kan minne om Snapchat.
Denne appen har blitt så populær at de andre plattformene har sett på mulighetene for å kopiere den. En av de plattformene som allerede er ute med sin versjon av dette er Snapchat. Brukerne virker så langt ikke veldig imponert, så det blir spennende å se utviklingen her. I skrivende stund holder også Instagram på å kopiere dette.
Det er ikke ukjent at annonsørene kommer løpende til nye sosiale plattformer. Dette skjedde med Facebook, Instagram og Snapchat, for å nevne noen. Derfor er det også naturlig å spørre om annonsene har kommet til denne appen, eller om de er på vei.
Svaret er per i dag nei, men vi ser ikke bort ifra at dette kan komme etterhvert.
Til tross for at det ikke går an å kjøre betalt annonsering inne på appen i dag, er det en rekke andre bedrifter som har benyttet kreativiteten. Her har de sett mulighetene til å dele "behind the scene", og å dele ut gratis varer og rabattkoder.
I følge Social Media Today har Chipotle sett sitt snitt til å utnytte plattformen til det fulle. De bruker appen for å dele blant annet budskap som “De 100 første til å benytte koden XXX får en gratis forrett”.
Foreløpig kjenner vi ikke vil noen norske bedrifter som har testet dette ut. Det blir altså spennende å se hvem som hiver seg på først! Kanskje det er på tide å vise den mer ekte siden av bedriften, og kanskje du når ut til nye potensielle kunder?
Har du spørsmål om BeReal? Ta kontakt med oss!