Performance Max erstatter Smart Shopping og lokale kampanjer

27.05.22


5 minutter

Sommeren 2022 kommer en viktig endring for deg som annonserer i Google. Her er det du trenger å vite om Performance Max.

Google lanserte i 2021 en ny kampanjetype i Google Ads, kalt Performance Max. Hittil har man kunnet kjøre denne i tillegg til eksisterende kampanjer, men nå i sommer erstatter den både Smart Shopping og lokale kampanjer. 

I den forbindelse er det noen ting du som annonsør bør forberede for å opprettholde gode resultater i overgangen til den nye kampanjetypen i Google Ads.

Hva er Performance Max? 

Performance Max viser annonser på tvers av alle Googles nettverk. Dette innebærer at en kampanje kan vise annonser i

I følge Google skal dette kunne gi deg mer trafikk og høyere konverteringsverdi, blant annet fordi annonsene blir synlige i flere nettverk og dermed får større rekkevidde.

Ved å nå bredere ut med en og samme kampanje, og la Google optimalisere kampanjen på tvers av alle nettverkene, vil du også kunne få bedre utbytte av Googles automatiseringer. Jo mer data en kampanje har, desto større er sannsynligheten for at Google lærer seg dine kunders atferd og dermed viser annonser til de som har høyest sjanse for å konvertere. 

Kort sagt vil Performance Max kunne gi deg mer lønnsom annonsering hvis alt er satt opp riktig. 

Erstatter Smart Shopping og lokale kampanjer

Performance Max kan nå settes opp i Google Ads-kontoen og kjøres parallelt med andre kampanjer. Senere i år vil derimot Smart Shopping- og lokale kampanjer fases ut, til fordel for Performance Max. 

Fra juli til september 2022 vil Google automatisk oppdatere dine Smart Shopping-kampanjer til Performance Max, mens lokale kampanjer vil oppgraderes mellom august og september.

Vi anbefaler at du endrer kampanjene før de automatisk blir oppgradert, så beholder du mest mulig kontroll.

Hvis du selv skal erstatte Smart Shopping eller lokale kampanjer med Performance Max kan du gjøre dette på to måter: 

  1. Sette opp en ny Performance Max-kampanje og pause de eksisterende kampanjene
  2. Bruke one-click verktøyet som oppgraderer dine eksisterende Smart Shopping og lokale kampanjer

Anbefalingen er å vente til one-click verktøyet er tilgjengelig (det rulles ut i flere og flere kontoer de neste ukene). På denne måten unngår du å sette i gang en ny læringsperiode for kampanjen, som ofte kan føre til dårligere resultater for en periode. Du får også med deg alle elementene fra de tidligere annonsene.

Skal vi kun kjøre Performance Max fremover?

Fordi Performance Max kjører på tvers av alle Googles nettverk, vil kampanjen kunne overlappe med noen av kampanjene som kjøres i dag. Men bortsett fra for Shopping og lokale kampanjer, som blir erstattet, kan du kjøre andre kampanjetyper parallelt. 

Selv om kampanjen også kan vise annonser i søkenettverket, blir det ikke målrettet på søkeord på samme måte som søkeannonsene. Du bør derfor fortsette med søkekampanjer for å sikre synlighet på søkeord som er viktige for deg. 

I tillegg kan du også kjøre både video-, display- og discoverykampanjer parallelt med Performance Max. Dette gjelder spesielt hvis du vil gjøre mer merkevarebyggende annonsering, da Performance Max har hovedfokus på å nå konverteringsmålene.

Hvis det er overlappende kampanjer er det kampanjen med den beste annonserangeringen som vinner, slik det er i vanlige budrunder. Men det kan være fint å vite at Performance Max vil prioriteres i en budrunde hvis du kjører flere kampanjer med samme feed fra Merchant Center.

Illustrasjonsfoto, tips til deg som skal begynne med Performance Max
Ved å følge våre tips, er du godt rustet når Google ruller ut Performance Max.

Dette bør du gjøre nå 

Hvis du allerede kjører Smart Shopping eller lokale kampanjer er anbefalingen å vente med oppgradering til løsningen som konverterer over eksisterende kampanje er tilgjengelig i kontoen din.

I mellomtiden bør du forberede innholdet som skal med i annonsen slik at du har det klart til verktøyet er tilgjengelig. 

Med one-click verktøyet vil Google Ads selv endre den eksisterende annonsen til en Performance Max-annonse, og beholde det innholdet som allerede ligger i annonsen. Dermed slipper du en ny innlæringsperiode. Anbefalingen er likevel at du går gjennom annonsen i etterkant og legger til flere elementer for å gjøre annonsen enda bedre. 

En Performance Max-kampanje inneholder bilder, video og tekst, som Google vil sette sammen ut fra hvilket nettverk annonsen vises i og ut fra det som over tid gir best resultater.

Bildene du trenger skal være i disse formatene (maks filstørrelse 5120 kb): 

  • Liggende bilde, 600 x 316 piksler
  • Firkantet bilde, 300 x 300 piksler
  • Firkantet bilde, 314 x 314 piksler (trengs kun hvis du måler antall butikkbesøk)
  • Logo, 128 x 128 piksler

Alle bilder kan også beskjæres når de lastes opp.

Du trenger også en video på minst 10 sekunder i format 16:9. Hvis du ikke legger til video vil Google automatisk opprette dette for deg, basert på teksten og bildene i annonsen. Hvis du selv ønsker kontroll på innholdet bør du derfor sørge for å ha en video klar. 

Andre forberedelser

I tillegg til å forberede annonseelementene bør du også sørge for at konverteringssporingen din er i orden, og at du måler riktige konverteringer. Dette er viktig for alle kampanjer i Google Ads, for å vite hvordan annonseringen hjelper deg å nå bedriftens overordnede mål, men spesielt for Performance Max fordi dette er en kampanjetype som kun optimaliseres på konverteringer. 

Til slutt bør du, eller de som har ansvar for din Google Ads-konto, jobbe godt med negative søkeord på kampanjen før overføringen. Negative søkeord som ligger på din eksisterende kampanje vil nemlig overføres til den nye kampanjen når du bruker one-click verktøyet. 

Hvis du skal legge til negative søkeord i etterkant kan dette per nå være både vanskelig og tidkrevende.


Lurer du på noe om Performance Max? Ta kontakt med oss så hjelper vi deg!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024