Google med nye krav til landingssider

01.09.22


5 minutter

Alle annonser er avhengig av landingssidene, og nå har Google kommet med nye krav til disse. Her får du vite hva som er nytt, og hvorfor du bør bry deg om dette.

Hvorfor gjør Google dette?

Google har helt fra de ble grunnlagt hatt et fokus på brukeropplevelse for annonser i Google Ads og organisk trafikk på Google. Dette innebærer blant annet at de skal sende brukere til sider som både fungerer, er relevante og uten feil.

Selv sier Google at: "annonsedestinasjoner må gi unik verdi for brukerne og være nyttige, funksjonelle og lette å navigere i."

Hva er nytt?

Google jobber sammen med BetterAds.org for å finne ut hva som er gode annonser og en god brukeropplevelse. Ut ifra dette arbeidet har de kommet med oppdaterte retningslinjer på hva som gjør en landingsside god.

Listen på hva som ikke er tillatt er lang. Her kommer det jevnlige oppdateringer i krav til landingssider og hva som er villedende innhold og opplevelser.

Oppsummert kan vi si at du ikke bør forsøke å lure en bruker, men heller gi de korrekt og unikt innhold. Landingssiden bør heller ikke ha feil, og det bør være enkelt å navigere seg på den.

- Vi ser hvor viktig gode landingssider er for at både annonser og søkeresultater skal gi best mulig resultater. Derfor jobber vi hele tiden med at kundene skal ha så gode nettsider som mulig. Kravene fra Google er ikke noe problem for de aller fleste, men er heller å anse som et minimum for hvordan nettsidene dine bør være, sier Trine Lium som er fagansvarlig for Søk i Digital Opptur.

De nye kravene til landingssider fra Google starter fra Oktober 2022.

Trenger du hjelp med landingssidene dine eller annonsering på Google eller Microsoft er det bare å ta kontakt med oss her.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024