Optimalisering

Optimalisering handler om å gjøre det litt bedre. Her forteller vi deg hvordan vi jobber for å optimalisere for våre kunder.

Du har sikkert hørt ordet Optimalisering før, men det er ikke alle som vet hva det betyr eller innebærer. Kort fortalt handler optimalisering om å gjøre endringer som gir bedre resultater. Både endringer og resultater styres ut ifra mål og KPIer som er en del av en digital strategi.

Det kan alltid bli bedre

Tror du at annonsene eller kampanjen din ikke kan bli bedre er vår erfaring av det alltid kan bli litt bedre. Jo mer du arbeider og bruker tid på å optimalisere jo bedre vil det bli, men også vanskeligere å gjøre det enda bedre.

Derfor skal vi ikke optimalisere mer enn hva som er lønnsomt, noe som vil variere mellom kunder, kampanjer og tid på året.

For eksempel vil mer relevante og tilpassede annonser normalt gi bedre resultater enn generelle budskap som er rettet mot mange. Det er derfor vi jobber mye med relevans i alle ledd.

Les også: Annonsen din kan alltid bli mer relevant (INMA.no)

Hva skal endres?

Det er mange små og store ting som kan endres og en del av arbeidet vil være å optimalisere riktig sted. Ofte er det lurt å ikke gjøre for mange endringer samtidig slik at du lettere kan måle og analysere om endringen ga bedre resultater eller ikke.

Hvis du gjør for mange endringer på samme tid vil det være vanskelig å vite hvilken endring som faktisk ga best effekt.

Vanlige endringer å gjøre er å lage nye annonser som tester andre budskap eller innhold. Kanskje det er et annonseformat som gjør det mye bedre enn et annet.

Det er også vanlig å teste med ulike landingssider og innholdet på disse nettsidene. Skal du sende brukeren til forsiden eller har du en mer relevant side.

Ble det bedre?

Optimalisering handler om at det skal bli bedre og en helt sentral del av arbeidet er å måle og vite om det ble bedre eller ikke. Gjennom innsamling av data og analyse av disse kan vi få svar på om effekten.

Da er det viktig å ha en digital strategi og gode mål og KPIer slik at vi vet hva vi ønsker å oppnå.

Så gjør vi mer av det som fungerer – og mindre av det som ikke fungerer.

Lurer du på noe?


    På utkikk etter lesestoff?

    Meld deg på vårt nyhetsbrev
     
    Alle rettigheter reservert 2024