SoMe-oppdateringer uke 22

31.05.24


5 minutter

Amalie har igjen gått gjennom alt som er nytt i sosiale medier-verden på tampen av mai, og samlet det på ett sted. Heldig for deg!

Denne gangen handler oppdateringene blant annet om at:

  • Du kan lage innlegg sammen med samarbeidspartnere i TikTok
  • Høydepunktene dine på Instagram blir autogenerert i feed på Instagram
  • Det kommer etiketter for AI-generert innhold på LinkedIn

Kos deg med saken, og send den gjerne til en venn eller kollega med ansvar for sosiale medier på din arbeidsplass!

Samarbeidsinnlegg på TikTok

Tiktok fortsetter på copycat-gamet (mjau) og tester nå en ny funksjon som lar brukere legge ut innlegg med samarbeidspartnere. De utvikler et nytt alternativ som vil gjøre deg i stand til å merke samarbeidspartnere på et innlegg, som deretter kobler profilene deres til innleggsdetaljene dine.

I følge kildekoden vil funksjonen muliggjøre følgende:

  • Brukere kan invitere opptil 5 andre til å lage et samarbeidsinnlegg
  • Man vil bli bedt om å godkjenne samarbeidspartneroppføringer, og vil kunne avvise de om man ikke ønsker å bli inkludert 
  • Brukere vil også kunne fjerne seg selv som samarbeidspartnere i etterkant av publisering og godkjenning
  • Samarbeidsinnlegg vil vises på hovedposter- og samarbeidspartnerprofilene, selv om bare den som har publisert vil kunne redigere innlegget
  • Du kan invitere folk til å samarbeide om et innlegg opptil fire ganger hver måned

Så det er stort sett det samme som samarbeidsinnlegg på IG, men på Instagram kan du legge til seks samarbeidspartnere, og det er ingen grense for hvor mange samarbeidsinnlegg man kan legge ut per måned.

Laaange videoer på TikTok

Utviklerteamet på Tiktok har ikke tatt sommerferie (ennå). Appen tester nå interessen rundt det å laste opp 60 minutter lange videoer (watch out Netflix og Youtube).

Hvor tro jeg har på at brukere vil bruke så mye tid på en video er usikkert, men ifølge TikTok er det etterspørsel fra innholdsskapere etter dette, da det vil gi dem flere muligheter til å engasjere målgruppa.

Ny "Lately"-funksjon på Instagram

Instagram går (for en gangs skyld) mot strømmen og satser mer på engasjement over underholdning.

Instagram tester for tiden en ny «Lately»-funksjon for Stories, som legger til en ny, automatisk generert høydepunkt-feed til profilen din som viser din nyeste aktivitet på Stories. Dette gir storiesene dine lenger levetid, i tillegg til at de som besøker profilen din får mer kontekst med hensyn til hva slags innhold du legger ut på stories. Insta vet at folk bruker og engasjerer seg mer i stories enn feed om dagen, så denne oppdateringen er en måte å forsterke engasjementet på ytterligere. 

Mulighet for early access på nye funksjoner i Instagram

Ingen sommerferie i sikte for Instas utviklere heller. Nå lanserer de en ny funksjon som lar deg melde deg på ulike beta-tester. Yay med stor Y om du spør meg - det gir deg jo unike muligheter til å ligge foran konkurrentene dine! 

Gå inn i appen, klikk deg inn på innstillinger og se om du finner et glassikon med teksten «early access to features» og meld deg på! Ikke alle som har fått den ennå, så ikke fortvil om den ikke dukker opp, men sjekk med jevnlige mellomrom da det utvikles på speed om dagen.

LinkedIn legger til etiketter for AI-generert innhold

AI-genererte bilder lagt ut på LinkedIn vil nå inkludere en liten C2PA-tag øverst til høyre i bildet. Trykk på det ikonet og du vil kunne se mer informasjon om bildet. Taggene blir automatisk lagt til, basert på kodedataene som er innebygd i bildet, som identifisert av C2PA-prosessen.

C2PA er en av flere organisasjoner som jobber med å etablere gode standarder for AI-generert innhold, og inkluderer bl.a. digitale watermarks som ikke enkelt kan fjernes fra back-end-koden til bilder og videoer. LinkedIns morselskap Microsoft har allerede meldt seg på C2PA-standardene, sammen med Google, Adobe og OpenAI. C2PA har også blitt adoptert av TikTok (nevnt i forrige update). 

Vil du ha hjelp med sosiale medier? Kontakt oss!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024