Du har et nettsted. Det skal fornyes. Eller du skal kanskje lage et helt nytt nettsted. Men når skal du tenke SEO ?
Her vil jeg vise noen punkter som er viktig å kjenne til når du skal ha nytt nettsted, enten det gjelder å relansere ditt gamle eller lage ny nettside helt fra "scratch".
Uansett hvilket scenario, er det lurt å tenke Søkemotoroptimalisering (SEO) helt fra begynnelsen. Og da gjerne før du har startet prosessen med å lage nettside, faktisk.
Det er mange prosesser for utvikling av et nettsted, og sørg for at SEO er en del av det på et tidlig tidspunkt.
Nettstedet er tross alt et verktøy for å gi verdi til brukeren, så vel deg som nettstedseier. Derfor er det viktig å tenke gjennom hvilket innhold, struktur, navigasjon nettstedet skal ha.
Mye av dette vil møtes i andre deler av utviklingsprosessen og vil ofte meddeles av webutvikler.
Innholdet til nettstedet bør lages tidlig. Det kan gjerne lages før nettstedet er oppe og går, slik at du har innholdet klart sidene bygges. Innhold er svært viktig når det kommer til SEO og rangering i søkemotorene og Google ønsker å levere relevant innhold til de som søker. Beste mulighet for å synes godt, er å ha godt innhold.
Det kan være lurt å starte med innholdssiloer, der du lager en oversikt over hva slags innhold du skal ha og hvordan du skal presentere det.
I bildet over, så vises en anbefalt struktur for innhold på en nettside. Innholdsområder er paraplyområder som skal inneholde underliggende sider som forteller mer om underliggende områder eller detaljsider.
For eksempel kan et innholdsområde være "kurs", hvor underliggende sider kan være for eksempel "Google Analytics kurs", "Facebook kurs".
Under disse igjen kan "Introduksjonskurs til Google Analytics", "Videregående kurs til Google Analytics" ligge. På den måten vil vi kunne strukturere innholdet på en naturlig måte, i et "Topp - ned" perspektiv.
Etter at du har satt opp et forslag til nettstedsstruktur så anbefaler vi at du jobber med en søkeordsanalyse, for å finne frem til hvilke ord og fraser som brukerne benytter for å finne frem til innhold som du skal ha på nettsiden.
Søkeordsanalysen vil se på en rekke søkeord og hvilke volumer de har fordelt gjennom året. Dette er historiske tall, men gir et godt innblikk i hvilke ord som brukes mye og dermed er viktige.
En tommelfingerregel på hastighet har til nå vært 3 sekunders lastetid fra du åpner siden, til den er ferdig lastet og alt innhold er lastet inn.
Denne regelen har vært i noen år nå og det er fortsatt mange nettsteder som sliter med å nå denne terskelen for sine sider. Som regel er det slik at forskjellige sider laster forskjellig, på grunn av innhold.
Derimot, så har Google selv satt terskelen på 1 sekund. Altså, deres egne sider skal laste fortere enn ett sekunds lastetid. Det er ganskje kjapt.
Flere har adoptert denne terskelen, og det kan se ut som at vi beveger oss i den retningen at 3 sekundersregelen halveres.
Denne terskelen er nok senket på grunn av mobile brukere. Mobile brukere er svært utålmodige når det kommer til lastetid, noe Google har satt som rangeringsvilkår for mobile søk. Det innebærer at Google faktisk rangerer hastigheten for ditt nettsted for brukere som kommer via desktop og for brukere som kommer via mobile enheter. Disse to skilles altså.
Derfor er det nå viktigere enn noen gang, at ditt nettsted har en god lastetid, da gjerne et stykke under 3 sekunder.
For å sette noen tall på det:
Hvis lastetiden øker fra 1 til 7 sekunder, så øker fluktfrekvensraten (bounce rate), med over 113%, i henhold til til Google selv.
Bare fra 1 til 3 sekunder, så øker altså fluktfrekvensen med 32%.
Ettersom mobile brukere nå overgår antall desktopbrukere på internett, så er det viktig å tenke mobile brukere i første omgang.
Sørg for at innholdet som nettstedet ditt har i desktopvisning, også vises riktig og ordentlig i mobilvisning. Responsivt design er kjent for mange, men for noen er kanskje dette nytt.
Responsivt design er en designmetode for å gjøre nettsteder i stand til å respondere på nettleservinduet brukeren har.
Det betyr at hvis brukeren sitter på mobil, så skal designet selv gjøre innhold og struktur tilgjengelig i henhold til det vinduet brukeren har. På den måten vil nettsiden forme seg etter nettleservinduet, uansett størrelse.
Responsivt design bør være standard for samtlige nettsteder som utvikles idag.
Som sagt, så anbefaler vi at du allerede har en del innhold når du lanserer siden din.
Til tross for det du allerede har laget, så anbefaler vi også at du har en regelmessig tilførsel av mer innhold til siden din, enten i form av blogging eller i form av detaljsider og utdypning og forbedring av eksisterende sider.
Når du legger ut innhold er det viktig at du lager gode meta titler og meta beskrivelser. Disse kan du enkelt lage i SEO-verktøyet WebSpec.
Hubspot undersøkte hvordan blogginnlegg kunne påvirke trafikken til nettstedet og fant ut at nettsteder som blogger 16 innlegg hver måned, har nesten 3,5 ganger mer trafikk enn nettsteder som ikke blogger.
Slik grafen viser, så ser det ut til at det er korrelasjon mellom innlegg og trafikk.
Og selskaper som har mer enn 400 blogginnlegg, ser også ut til å ha nesten doblet trafikkandel i forhold til nettsteder som har mindre enn 400 blogginnlegg.
Det ser også ut til at lengden på innholdet ditt, også kan ha betydning for hvordan du vil rangere på innholdet.
Som sagt, så vil søkemotorene finne de beste resultatene for det brukerne søker etter, og ved å ha en god andel innhold av god kvalitet, så vil du stille sterkere.
Før du lanserer nettstedet, er det viktig at du har implementert et webstatistisk verktøy, slik at du kan følge med på trafikkutviklingen, hvilke kilder og kanaler som produserer trafikk.
Det er "et must" i dagens marked, for å kunne optimalisere eget nettsted, å ha et webstatistisk verktøy installert. Google Analytics er verdens mest benyttede webstatistiske verktøy, og det er gratis.
Les mer her, hvordan du setter opp en google analytics konto
Google Analytics og nettstedsoptimalisering fungerer enda bedre om du har lagt til Google Search Console.
Dette er også et gratis verktøy fra Google, som lar deg følge med på hvordan Google oppfatter ditt nettsted, hvilke søkefraser som genererer trafikk, om det oppstår feil osv. Google Search Console er altså et svært viktig verktøy å benytte seg av.
Google Analytics kan også kobles opp mot Google Search Console, slik at du kan få all data inn i Google Analytics.
Hvis du ikke vet hva som skjer på nettstedet ditt, så er det også vanskelig å optimalisere og forbedre. Derfor er anbefaler vi sterkt å både benytte seg av Google Analytics og Google Search Console.
Vi vet at det er mye å passe på når du skal lansere ny nettside og vi er her for å hjelpe deg, enten det er små eller store nettsider. Kontakt oss i dag for en hyggelig prat om nettsider og SEO.