Nå er tiden for å forberede seg på komboen AI og SEO

Lurer du på hvordan du optimaliserer innholdet ditt for AI-søk? Eller for eksempel hvordan du skal få Googles Gemini til å anbefale meg å spise middag på akkurat DIN restaurant? Les videre.

Selv om 93 % av all global trafikk foreløpig kommer fra Google-universet, blir det stadig mer vanlig å bruke AI og alternative plattformer for å finne informasjon på nettet. Ting kan og vil forandre seg raskt. Vi sier derfor som Neil Patel:  

“Winning in 2024 means going beyond Google”.

SearchGPT er på vei

I en undersøkelse av amerikanske NP Digital, blir rundt 11000 personer spurt om de bruker AI-søk. Andelen som svarte “ja” har vokst fra null, nada og niks i 2020 til 30 % i 2024. Hver tredje person har altså allerede begynt å gå til ChatGPT, Bing og Googles Gemini i stedet for gode, gamle Google!

Som et frempek på hvilken vei det bærer: ChatGPT annonserte nylig sin egen søkemotor, SearchGPT. Den er for øyeblikket i beta, og ventelisten er for lengst fullbooket. Hva tror du skjer når denne kommer ut på markedet? 🤯 

Den nye SEO-en: Search EVERYWHERE optimization

Det handler ikke lenger bare om Search Engine Optimization, men om å optimalisere innhold for flere steder og flere touchpoints. Vi har sett den nye SEO-en omtalt som “Search Everywhere Optimization”, men også GEO – “Generative Engine Optimization”. Noen nye slitsomme forkortelser til ordboka di der, altså.

Vi må tenke holistisk for å tilpasse oss endringene i brukeratferd som vi ser nå. Hovedideen er den samme som den alltid har vært: 

Vær der folk er. Og nå er de altså (også) på ChatGPT.

Faktorer som kan påvirke om innholdet ditt blir plukket opp i AI-søk

Ut ifra det vi vet foreløpig, er det disse faktorene du må være klar over:

  • Relevans
  • Nevnelser av merkenavnet ditt
  • Anmeldelser og anbefalinger
  • Alder
  • Autoritet

Dette er relevant informasjon for at for eksempel Google Gemini skal klare å svare på spørsmålet mitt om hvor jeg bør spise middag:

Screenshot fra et Google Gemini-søk hvor jeg spør "hvilken Oslorestaurant burde jeg ta med familien på, vi ønsker sesongbasert mat og en god vegetarmeny" og får en liste med anbefalinger, inkl Der Peppers Gror, Ricksha og Ruffino Ristorante Italiano.

7 punkter for å være klar for AI og SEO akkurat nå

  1. Lær deg å optimalisere for sosiale medier slik at AI har flere kilder å hente info fra
  2. Opprett Wikipedia-artikkel om bedriften og hold den oppdatert
  3. Jobb med å få flere tagger og lenker inn til nettstedet fra seriøse kilder
  4. EEAT: Jobb med å vise expertise, experience, authoritativeness og trustworthyness
  5. Lag nok dybdeinnhold av høy kvalitet på ditt valgte tema, og hold det oppdatert
  6. Lag innhold som svarer på ofte stilte spørsmål
  7. Pass på at den tekniske SEO-en er strøken: Lastetid, keywords, strukturering, UU, indeksering …

For å få til disse punktene må du jobbe strategisk med innhold og SEO. Får du litt migrene av hele greia? Vi kan hjelpe. Spør oss! 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024