I dette innlegget viser vi deg hvordan du importerer mål fra Google Analytics til Google Ads. På den måten kan du se data fra Google Ads i Google Analytics - og motsatt. Dermed blir det lettere å ta gode avgjørelser basert på data.
Men først går vi gjennom hva en konvertering er, og hva du må sjekke før du begynner prosessen med å importere målene dine fra Google Analytics til Google Ads.
En konvertering er en ønsket handling som noen gjennomfører i forbindelse med et besøk på nettsiden din. Typiske eksempler på konverteringer er salg i nettbutikk, utfylling av skjema (leads) og påmeldinger til nyhetsbrev. Men konverteringer kan også være å laste ned et prospekt, eller å se deler av en YouTube film.
En konvertering kan være det du vil at det skal være, men det er viktig at handlingen som gjennomføres ved en konvertering tilfører verdi til bedriften eller organisasjonen.
Det første steget med å sette opp konverteringssporing er å finne ut hva som er gode mål og målfullføringer for bedriften din. Det andre steget er å konfigurere hva du faktisk ønsker å måle.
Det er flere måter å sette opp konverteringssporing på, men to vanlige måter er via Google Analytics eller Tag Manager.
I Google Analytics kan du sette opp fire ulike måltyper som en konvertering:
Tag Manager brukes gjerne hvis man skal lage hendelser som er mer kompliserte konverteringspunkter på en nettside som:
Les også: Hvordan sette opp mål i Google Analytics
Mangler du mål å styre etter i Google Ads kan du heller ikke optimalisere kontoen din. Uten mål å styre mot i Google Ads så mangler du informasjon om hvordan ulike elementer som søkeord, søketermer og annonser bidrar til å oppnå de ulike målene som du har lastet opp fra Google Analytics.
Det er hvordan disse elementene bidrar til måloppnåelsen din som bestemmer hvordan du optimaliserer Google Ads kontoen din videre.
Uten å kunne spore hva som førte til at du oppnådde konverteringer så mangler du besluttningsgrunnlag for å kunne avgjøre hva du skal gjøre mer av og hva du skal gjøre mindre av.
Har du ikke har klare mål å styre mot kan du heller ikke se effekten av pengene du bruker og arbeidet du legger ned i kontoen. Da vil du heller ikke vite hvilke søkeord som er de mest lønnsomme for deg å satse på, og hvilke ord som er tapsprosjekter.
Derfor er det forretningskritisk at du laster opp målene du har definert og satt opp i Google Analytics til Google Ads hvis du bruker Google Ads for å drive trafikk til nettsiden din.
For å kunne laste opp målene du har satt opp i Google Analytics til Google Ads så må Google Analytics være koblet til Google Ads.
Det første du bør gjøre er å sjekke om Google Analytics er koblet til Google Ads.
Det gjør du ved å klikke på innstillingen som heter “Tilknytning til Google Ads” som du finner i Google Analytics på nivået som heter “Område”.
Så kommer du til der hvor du ser om dette området i Google Analytics er koblet til en Google Ads konto, og tilkoblede datautvalg. Hvis vi ønsker å se hvilke “rapporteringsvisninger” som er koblet til Google Ads kontoen, kan du klikke på navnet til den tilknyttede kontoen.
Hvis du ønsker å koble flere rapporteringsvisninger til Google Ads, eller å se hvilke visninger som allerede er koblet opp, så klikker du innstillingen som heter “Tilknytningskonfigurasjon”.
Så nå vet vi at Google Analytics er koblet til Google Ads. Dermed kan du starte å overføre data mellom disse, og en av de dataene som vi kan dele er målfullføringer.
Det første du må gjøre er å klikke på innstillingen som heter “Konverteringer”.
Du kommer da til et oversiktsbilde over alle målene som er satt opp i Google Ads. Noen har Google satt opp selv, mens andre settes opp manuelt. For å importere nye mål må du klikke på den blå knappen med et plusstegn inni.
For å bruke mål og konverteringer som er satt opp i Google Analytics så velger du å Importere de. Så velger du Google Analytics (UA) du får nå opp viser hvilke mål du har mulighet for å importere. De målene som allerede er aktive på Google Ads kontoen vil ikke vises her.
Huk av ved målet du ønsker å importere til Google Ads. Deretter klikker du på “Importer og fortsett”. Du har nå importert dette målet fra Google Analytics inn til Google Ads.
Nå har du muligheten for å se hvordan ulike kampanjer, søkeord og annonser i Google Ads bidrar til å oppnå dette målet.
Ved å importere målene du har satt opp i Google Analytics til Google Ads vil du kunne måle hvilke søkeord og annonser som er de mest verdifulle for bedriften din, og hvilke søkeord du kan kutte ut.
Ta kontakt med oss hvis du har utfordringer med å oppnå målene dine i Google Ads.