Google Store Visits kom til Norge sommeren 2016 etter å ha blitt lansert i USA allerede i 2014. Siden den gang har annonsører fått data på over 5 milliarder besøk i butikk gjennom Google AdWords.
Her gir vi deg oversikt over hva det er og hvordan det fungerer, samt vår erfaring med Google Store Visits.
Bli med: Meld deg på et av våre Google AdWords-kurs på Aker Brygge i Oslo
Google Store Visits brukere informasjon fra mobilen din til å fastslå om du har besøkt en butikk.
Ligger butikkene relativt for seg selv er det data fra Google Maps som benyttes, men i byer og på kjøpesentre har Google gått rundt og skannet inn butikker og bruker noe som heter WiFi-mapping for å triangulere WiFi signaler.
På denne måten kan de måle svært presist hvor du befinner deg.
For annonsørene må brukeren ha trykket på en annonse i Google AdWords for å bli inkludert i statistikken. Det holder altså ikke at de bare har sett annonsen.
Når du er godkjent får du data som egne kolonner i Google AdWords. Da kan du på både Kampanje-nivå og Annonsegruppe-nivå se tall for hvor mange besøk i butikk samt en prosentandel.
Kravene som stilles for å kunne ta i bruk Google Store Visits handler hovedsaklig om personvern og anonymisering. Volumene - både i AdWords og besøk i butikk - må være så store at du ikke kan identifisere enkeltpersoner.
Derfor må du oppfylle disse kravene:
Én av de første butikkene som begynte å bruke Store Visits var Clas Ohlson som både i Sverige og Norge var med fra starten.
Offisielle tall via dette caset hos Think With Google forteller om at for hvert kjøp i nettbutikken var det 36 kjøp i fysiske butikker. Med bakgrunn i dette økte verdien fra Søk med over 400 prosent økning i ROI fra da de bare målte online.
Eieren av Digital Opptur, Erik Storm, var med på å sette opp Google Store Visits for Clas Ohlson i Norge og også her var resultatene gode og insikten verdifull.
Ved å se hvordan ulike kampanjer og annonsegrupper ga ulikt med trafikk til butikk kunne vi optimalisere også for å øke antall besøk i butikk og teste ulike budskap og produkter.
Les også: 19 SEO-tips for nettbutikker
Det er et stort steg i riktig retning å koble penger på annonsering og besøk i butikk, men det sier ikke noe om de faktisk har kjøpt noe i butikken. Derfor planlegger Google å ta dette enda videre og måle banktransaksjoner for å gi annonsører data på ikke bare besøk, men kjøp i butikk i kombinasjon med digital markedsføring.
Les mer og Google Store Sales og hvordan AdWords og DoubleClick kobles med bankkort og betalinger her.