Google Store Visits - måler trafikk i butikk

28.05.17


5 minutter

Google Store Visits kom til Norge sommeren 2016 etter å ha blitt lansert i USA allerede i 2014. Siden den gang har annonsører fått data på over 5 milliarder besøk i butikk gjennom Google AdWords.

Her gir vi deg oversikt over hva det er og hvordan det fungerer, samt vår erfaring med Google Store Visits.

 

Bli med: Meld deg på et av våre Google AdWords-kurs på Aker Brygge i Oslo

Hvordan fungerer Google Store Visits

Google Store Visits brukere informasjon fra mobilen din til å fastslå om du har besøkt en butikk.

Ligger butikkene relativt for seg selv er det data fra Google Maps som benyttes, men i byer og på kjøpesentre har Google gått rundt og skannet inn butikker og bruker noe som heter WiFi-mapping for å triangulere WiFi signaler.

På denne måten kan de måle svært presist hvor du befinner deg.

For annonsørene må brukeren ha trykket på en annonse i Google AdWords for å bli inkludert i statistikken. Det holder altså ikke at de bare har sett annonsen.

Når du er godkjent får du data som egne kolonner i Google AdWords. Da kan du på både Kampanje-nivå og Annonsegruppe-nivå se tall for hvor mange besøk i butikk samt en prosentandel.

 

Krav for Google Store Visits

Kravene som stilles for å kunne ta i bruk Google Store Visits handler hovedsaklig om personvern og anonymisering. Volumene - både i AdWords og besøk i butikk - må være så store at du ikke kan identifisere enkeltpersoner.

Derfor må du oppfylle disse kravene:

  • Flere fysiske butikker
  • Minst tusenvis av annonseklikk og mange butikkbesøk
  • Lagt inn butikkene i Google Min Bedrift
  • Koblet Google Min Bedrift med Google AdWords

 

400 prosent økning for Clas Ohlson

Én av de første butikkene som begynte å bruke Store Visits var Clas Ohlson som både i Sverige og Norge var med fra starten.

Offisielle tall via dette caset hos Think With Google forteller om at for hvert kjøp i nettbutikken var det 36 kjøp i fysiske butikker. Med bakgrunn i dette økte verdien fra Søk med over 400 prosent økning i ROI fra da de bare målte online.

Eieren av Digital Opptur, Erik Storm, var med på å sette opp Google Store Visits for Clas Ohlson i Norge og også her var resultatene gode og insikten verdifull.

Ved å se hvordan ulike kampanjer og annonsegrupper ga ulikt med trafikk til butikk kunne vi optimalisere også for å øke antall besøk i butikk og teste ulike budskap og produkter.

Les også: 19 SEO-tips for nettbutikker

 

Neste steg, betaling i butikk

Det er et stort steg i riktig retning å koble penger på annonsering og besøk i butikk, men det sier ikke noe om de faktisk har kjøpt noe i butikken. Derfor planlegger Google å ta dette enda videre og måle banktransaksjoner for å gi annonsører data på ikke bare besøk, men kjøp i butikk i kombinasjon med digital markedsføring.

Les mer og Google Store Sales og hvordan AdWords og DoubleClick kobles med bankkort og betalinger her.

 

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024