Forskjellen på push og pull markedsføring bilde

Forskjellen på push og pull markedsføring er helt sentralt i arbeidet med å lykkes med digital markedsføring og skape gode resultater. Vi ser ofte at det er viktig med et bevist forhold til disse ulike metodene, og her skal vi gå gjennom hva som skiller de fra hverandre og hvordan du bruker de best mulig.

Push markedsføring

Push markedsføring handler som uttrykket sier å dytte et budskap eller annonse på noen som da i utgangspunktet ikke vet om det fra før.

Dette er slik klassisk markedsføring har oppstått og levd i mange år. Og i mange tilfeller er det både effektivt og nødvendig for å fortelle om nye produkter eller muligheter som nå har kommet.

Alle tradisjonelle markedsføringskanaler som TV, radio og aviser er push-markedsføring. Innen det digital er bannere, men også annonser på Facebook og YouTube å regne som markedsførings som dyttes på oss forbrukere og forteller oss noe vi i utgangspunktet ikke har bedt om.

Pull markedsføring

Pull markedsføring handler om å tiltrekke seg kunder som leter etter eller allerede kjenner til deg eller produktene.

Her er det allerede en etterspørsel og så handler jobben om å være relevant på alle områder slik at brukeren og du kan snakke om det dere øsnker å snakke om. På denne måten er pull-markedsføring mye mindre påtrengende enn push-markedsføring og kan hvis det er gjort riktig oppleves å ikke være markedsføring  det hele tatt.

Men det er viktig å huske på at pull-markedsføring ikke skaper noen etterspørsel isolert sett. Du er derfor helt avhengig av at det er en etterspørsel etter deg eller ditt produkt. Denne etterspørselen kan push markedsføring være med på å skape og påvirke.

De mest vanlige kanalene for pull markedsføring er betalt søk med Google AdWords og Bing Annonsering. Men gjennom godt innhold på nettsidene kan innholdsmarkedsføring være en effektiv kanal.

Hver for seg eller sammen

Det er mange meninger om push- eller pull-markedsføring er best, men vi er av den klare mening at de fungerer aller best sammen.

De har ulike sterke og svake sider, men utfyller hverandre godt. Ved å jobbe strategisk med en kundereise hvor ofte push kanaler jobber tidlig i en kundereise, mens pull kanaler kan ta over en stadig større del av jobben etterhvert som kunden blir klar til å konvertere.

Da er det viktig med en god digital strategi som følges opp samtidig som det er rom for å teste og optimalisere.

Det er ikke slik at det som fungerte godt i går nødvendigvis fungerer like godt imorgen. Det er derfor vi tester og hele tiden jobber for en digital opptur…

Har du lyst til å snakke om hvordan push- og pull-markedsføring kan fungere for deg er det bare å kontakte oss for en prat.