Forskjellen mellom effektivitet i markedsføring og effektive markedstiltak.

22.03.23


5 minutter

Kjenner du deg igjen i det evige presset om å ha effektive kampanjer og markedsføringstiltak i strategien din, uten at du helt klarer å skille mellom dem? Du er ikke alene. I en verden full av ulike begreper og definisjoner er det lett å la seg forvirre, men fortvil ikke. Forskjellene er der, men er lettere å forstå enn du tror. I dette blogginnlegget forklarer vi deg forskjellen mellom effektiv markedsføring og effektive markedstiltak. Kanskje tenker du at “dette henger jo veldig sammen, eller?” - og det har du helt rett i. Likevel er det viktig at du forstår forskjellen mellom dem.

Definisjon av effektivitet i markedsføring

Den enkle, ofte brukte, definisjonen av effektivitet er (" å gjøre ting riktig ").

Vi trenger dette tiltaket for markedsaktiviteter og forretningsprosesser siden det hjelper oss å se når vi minimerer ressurser eller tid som trengs for å fullføre en prosess, dvs. vi holder kostnadene lave. I digital markedsføring, for eksempel, innebærer effektivitet å øke konverteringsraten og redusere kostnadene ved anskaffelse.

Innen digital markedsføring er vanlige effektivitetstiltak på tvers av områdene for digitale markedsføringsaktiviteter knyttet til RACE-rammeverket:

Rekkevidde

  • Anskaffelseskostnad (CPA)
  • Klikkfrekvens på annonser i sosiale medier eller annonser på Google

Handling

  • Fluktfrekvens
  • Besøkte sider per besøk

Konvertering

  • Konverteringsfrekvensen til et lead eller et salg
  • Fullført kjøp - konverteringsfrekvens

Engasjement

  • Gjentakende konverteringsfrekvens
  • Aktivitet til kunder på e-postlister eller følgere på sosiale medier

Definisjon av effektive markedstiltak

Den enkle definisjonen av effektivitet i markedstiltak er " å gjøre det rette”.

I digital markedsføring innebærer effektivitet knyttet til markedstiltak å støtte bredere markedsføringsmål og indikerer ofte bidraget fra digitale kanaler.

På tvers av de digitale markedsføringsaktivitetene til RACE-rammeverket er eksempler på effektivitetstiltak:

Rekkevidde

  • Inntekt eller målverdi per besøk
  • Publikumsandel sammenlignet med konkurrentene

Handling

  • Gjennomsnittlig ordreverdi
  • Antall varer per bestilling

Konvertering

  • Kundetilfredshet med opplevelsen på nettstedet

Engasjement

  • Frekvens for prosentvis aktive nettkunder, abonnenter eller følgere
  • Kundens livstidsverdi
  • Kundetilfredshet generelt på hele nettsiden

Du kan se at noen ganger er det ikke mulig å si klart hvilken som er hvilken, men det viktigste er å se at du har en god dekning av begge.

Likte du å lese om forskjellen på like definisjoner? Da kan det hende at du også liker "Hva er egentlig forskjellen mellom markedsføringsstrategi og- takktikk?"

Kontakt oss i dag for en uforpliktende prat om dine muligheter!

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024