Har du noen gang lurt på hva som er årsaken til en endring i Google Ads? Nå gir Google deg forklaringen.
I oversikten over de største endringene i kontoen på Google Ads vises det nå en blå flik på noen av kampanjene, som kan gi deg mer informasjon og forklaringer. Dette hjelper deg med å få en oversikt over hva som kan ha forårsaket endringene i kontoen din.
I oversikten over hele kontoen i Google Ads kan du se kampanjer og annonsegrupper som har hatt store endringer den siste tiden. Noen av disse har en blå trekant i hjørnet, som indikerer at forklaringer-funksjonen er tilgjengelig.
Denne funksjonen forklarer (som navnet tilsier) hva som kan være årsaken bak store endringer i klikk, visninger eller kostnader. Dette gjøres ved å vise en oversikt over andre endringer i kampanjen som for eksempel økning eller reduksjon av
Det totale endringen i kampanjen vil da henge sammen med endringer i disse tallene. Du vil se endringene totalt for kampanjen, men også for både annonsegruppen og søkeordet som har påvirket endringen.
Hvis det i perioden er gjort noen endringer i kontoen som kan ha hatt en innvirkning på resultatet, vil du også få oversikt over dette. Det kan for eksempel være endringer i
Google vil også se om kampanjen kan være påvirket av endringer i søkeinteressen eller i auksjonskonkurransen.
Du kan også få tilgang til forklaringer-funksjonen på kampanje- og annonsegruppenivå når du sammenligner to tidsperioder. Endringene som står i blått har tilgang til forklaringer ved at du holder over. Trykker du på forslaget vil du få mer informasjon.
En viktig ting å huske på når du skal sammenligne to tidsperioder er at periodene må være like lange og innenfor 90 dager for at du skal få tilgang til forklaringer-funksjonen.
Tidsperioden må også være sammenhengende. Det vil si at du ikke kan sammenligne den første uken i hver måned, men at du må sammenligne første uken i nåværende måned med siste i forrige måned.
Forklaringer-funksjonen kan være en nyttig funksjon som synliggjør og gir oversikt over større endringer og årsaker til disse. I tillegg er det tidsbesparende fordi endringene i kampanjen samles på ett sted.
Det er likevel viktig å tenke på at funksjonen kun viser mulige forklaringer, og at hvis du oppdager store og uventede endringer bør du selv gå i dybden på det og undersøke hva som kan være årsaken.
Forklaringer er nå kun en betafunksjon og har derfor noen begrensninger:
Lurer du på noe eller ønsker du hjelp med Google Ads? Meld deg på kurs eller ta kontakt med oss for en hyggelig prat.