Anbefalinger i Google Ads kan nå bli aktivert automatisk. Er det smart eller får du dårligere relevans og resultater? Vi går gjennom hva "Auto-Apply Recommendations" (AAR) er for noe og hva vi tenker om dette.
Helt siden 2018 har det ligget innstillinger som automatisk aktiverer anbefalinger i Google Ads, men det har vært enten AV eller PÅ. Nå får du muligheten til å velge hva slags anbefalinger som skal gjøre endringer i kontoen automatisk, og hva slags endringer som ikke skal gjøres automatisk.
For de fleste som jobber tett med Google Ads er det en viss skepsis til de automatiske anbefalingene. Spesielt innenfor søkeord - på norsk - har vi sett eksempler som ikke vil øke relevansen.
Anbefalinger er et eget område inne på Google Ads som har vært tilgjengelig i alle kontoer de siste årene. Her dukker det stadig opp anbefalinger og forslag til endringer du kan gjøre, og som Google da anbefaler basert på data fra kontoen din.
Anbefalingene oppsummeres med Optimaliseringspoeng som går fra 0% til 100%. Dette tallet gir deg en indikasjon på om kontoen utnytter sitt fulle potensiale i henhold til Google. Optimaliseringspoeng brukes ikke av kvalitetspoengene dine eller AdRank.
I tillegg til poengsummen ser du en listen med anbefalinger som det foreslås at du gjør. De anbefalingene som har størst påvirkning på kontoen din ligger normalt øverst. Du kan også se en %-sum som sier noe om forventet effekt på kontoen. Disse anbefalingene kan du enten Avvise eller Godkjenne.
Google har nå gjort det mulig for deg å velge inntil 17 typer anbefalinger som kan bli skrudd på automatisk hvis du vil. Disse kan deles inn i følgende kategorier
Under hver kategori kan du velge mellom forskjellige anbefalinger som altså kan aktiveres automatisk. Her ser du de ni som nå er tilgjengelig for søkeord og målretting.
I tillegg til disse anbefalingene som ligger i Google Ads nå, er det en rekke flere som er på vei og tilgjengelig på noen kontoer. Gjennom en egen løsning hos Google har vi tilgang til 19 flere anbefalinger som kan skrus på for automatisk aktivering. Men mange av valgene som er knyttet til søkeord og språk er ikke tilgjengelig på norsk.
Vi savner noe funksjonalitet og har spilt inn det som tilbakemeldinger til Google.
Vi tror svaret er både ja og nei.
Men det som er helt sikkert er at vi - og du - bør teste hvertfall noen av anbefalingene for å se hvordan det påvirker resultatet i kontoen. Utgangspunktet vårt er at vi ikke vet før vi har testet det. I tillegg tror vi det vil være forskjell mellom kontoer i Google Ads. Det vil si at det kan fungere noen steder, men ikke alle.
Vi tror også det er noen anbefalinger som alle bør teste. Det inkluderer "Bruk optimalisert annonserotasjon", "Bruk datadrevet attribusjon" og "Vise annonser i Googles søkepartnere".
Det er også relevant å teste utvidelser og annonser - som da bruker tekst du allerede har i kontoen - for å se om det gir bedre relevans og resultater.
Vi tror ikke du automatisk bør legge til nye søkeord, og mange av alternativene rundt søkeord er ikke tilgjengelig på norsk (enda).
For flere av Google Ads-kontoene har vi startet tester for å se hvordan noen av disse automatiske anbefalingene påvirker kontoen, resultater, kostnader og konverteringer. Vi følger tett med på hvilke endringer som blir gjort og resultatet av disse.
Har du spørsmål om automatiske anbefalinger i Google Ads, eller trenger hjelp til å få bedre resultater fra digital markedsføring - kan du kontakte oss for en hyggelig prat.