Bing i Europa 2017

Søkemotoren Bing har naturligvis også mulighet for annonsering, men hvem bruker Bing og hvilke brukere når du ved å annonsere på Bing. Her gir vi deg oppdaterte tall direkte fra en samling hos Bing, samt våre tanker og anbefalinger.

Hvem bruker Bing

Tallene fra Bing inkluderer også Yahoo og AOL som blir drevet av Bing, uten at det forandrer bildet stort for oss i Norge.

Oppsummert så kan vi ganske tydelig konkludere med at brukerne er eldre og har høyere utdanning og inntekt enn snittet fra Google, som er konkurrenten og alternativet. Dette må sees i sammenheng med at tallene som er presentert fra Bing bare inkluderer Desktop-brukere, altså at mobil og lesebrett ikke er tatt med.

Tallene er hentet fra Bing sin presentasjon på Bing Connect i Oslo November 2017.

Alder

Sammenlignet med Google er brukerne på Bing eldre. Både for gruppen 35-44 år, 45-54 år og over 55 år har flere brukere på Bing enn på Google.

Bing aldergrupper 2017

Inntekt

De som søker på Bing har i snitt høyere inntekt enn de som bruker Google. Det er spesielt de den høyeste inntekten topp 10 prosent og topp 25 prosent som bruker Bing.

Bing inntekt 2017

Utdannelse

Bing har også flere brukere som har en høyere utdannelse og ligger klart høyere på brukere med Universitets-utdanning og høyere.

Bing Utdanningsnivå 2017

Bing i Norge

Bing har via ComScore målt en markedsandel på 17 % i det norske markedet i Juni 2017. Dette er opp fra 7 % i September 2015.

Dette tilsvarer 16 millioner søk hver måned i Bing i Norge.

Dette er vel å merke bare for PC (Desktop) trafikk, altså uten mobiler og lesebrett.

Bing i Norge 2017

Når bør du annonsere på Bing

Tatt i betraktning av at brukerne på Bing er både eldre, men også kjøpesterke vil det naturligvis være produkter og tjenester som retter seg mot disse som vil ha forutsetningene til å gjøre det best.

Det inkluderer tjenester som teater og konsertbilletter, reiser, leiebil og cruise.

Uansett om du ikke opererer i noen bransjene over så vil det fortsatt kunne gi gode resultater med annonsering i Bing.

Dette er viktig å tenke på

Antall søk i Bing er mye lavere enn i Google – med sine fordeler og ulemper.

2Ulempene er at du ikke oppnår de samme volumene og det kan ta lengre tid å få nok data til å trekke konklusjonene.

Fordelene er at du betaler pr klikk og totalkostnaden vil være betydelig lavere enn f.eks. på Google. Treffer du målgruppen med et relevant budskap vil du kunne oppleve en bedre konverteringsrate som gir en lavere kostnad pr konvertering.

Så selv om tallene er lavere, kan de relativt sett levere bedre.

Normalt anbefaler vi å teste struktur og budskap i Google AdWords først, men så flytte det over til også å være synlig med annonsering i Bing.

Hvis du vurderer å annonsere i Bing tar vi gjerne en prat for å kunne hjelpe deg med analyse eller oppsett og drift av annonsene.