Oppdatering 30. januar 2024: Google har nå annonsert at dataen blir tilgjengelig til og med 1. juli 2024. Alle som ønsker å ta vare på data fra sitt Universal Analytics område må derfor eksportere dataen sin før denne datoen.
Som vi alle vet tar Google Analytics 4 over for Google Analytics Universal i 2023. Det medfører en del endringer i hvordan Google samler inn og presenterer dataene til oss.
I dette innlegget tar vi derfor for oss hvorfor, hvordan og hvilken data du bør ta vare på fra Google Analytics Universal.
Det er mange grunner til å ta vare på historisk data. Historisk data er supert å ha når du skal se din bedrift sin utvikling over lenger tid. Det er smart å ha historisk data som du kan benytte for å ikke gå i samme felle igjen. Du får muligheten til å følge opp hva som har blitt gjort som førte til en økning i trafikk og hva som førte til nedgang i trafikk.
Videre er historisk data spesielt viktig hvis du ikke har samlet opp ett år med data i din GA4 konto allerede. Da kan det brukes til å sammenligne Year On Year. Dette er kanskje spesielt viktig for nettbutikker som har store svingninger hvor det ikke er hensiktsmessig å sammenligne med måneden før.
Google Analytics samler enorme mengder forskjellige data som varierer fra bedrift til bedrift avhengig av oppsett. Google Analytics samler inn alt fra helt basis informasjon som hvor mange sidevisninger, fluktrate og kilde/medium til mer avanserte egendefinerte hendelser. Alt ut ifra bedriftens behov.
Det som er viktig å tenke på er hvilken data er det som faktisk gir din bedrift verdi i fremtiden. Det er vanskelig å komme med et fasitsvar på akkurat hvilken data du bør spare på, men vi skal prøve å gi en indikasjon på det.
Prøv å tenk på hvilken data du bruker i det daglige allerede nå. Typisk for en nettbutikk vil det være inntekt, Add To Carts, View Item, Abandoned Cart, Transactions etc. Dette kan være data som er verdt å ta vare på for en nettbutikk, mens et advokatfirma heller ønsker data om hvor ofte de har blitt kontaktet, via telefon, mail og kontaktskjema, og verdien på hver henvendelse.
Det er som du ser ikke noe fasitsvar på akkurat hva du bør spare på, men det vi vet er at det er noe data alle bør spare på. Pageviews, Users, Sessions, Source/Medium, Pages / Session, Goal Completions Etc.
Det finnes flere måter å eksportere data fra Google Analytics. Vi vil gå gjennom noen av disse.
Det finnes i hovedsak 4 måter å eksportere data fra Google Analytics:
GA360-kunder kan også eksportere ved hjelp av BigQuery.
Vi i Digital Opptur anbefaler å bruke Google Analytics Sheet Add-on fordi denne gir mest fleksibilitet i hvordan du kan håndtere og visualisere dataen i ettertid. Vi vil gå gjennom hvordan man bruker Google Analytics Sheet Add-on og Manuell Export.
Google Analytics Sheet Add-on er det mest praktiske løsningen for videre bruk av dataen du vil eksportere. Funksjonen gjør at dataen blir formatert riktig og gjør det enkelt å visualisere i f.eks Google Looker Studio (tidl. Google Data Studio).
Først må du legge til og installere Google Analytics Sheet Add-on på Google Sheets. Åpne et regneark og velg “Extensions” og deretter “Add-ons” og “Get Add-ons”. Søk etter Google Analytics og velg den som er levert av “google-analytics-add-ons”.
Når du har installert det går vi igjen til “Extensions” og velger denne gangen “Google Analytics” og “Create New Report”. Du vil da få opp ett vindu på høyre siden hvor du kan velge forskjellige innstillinger. Her vil du få opp alle kontoene du har tilgang til via din Google-konto.
Videre må vi definere hvilket metrics og dimensions vi skal hente ut.
Google Analytics Sheet Add-on vil nå generere et konfigurasjonsoppsett i Google Sheet.
Dette ser slik ut:
Her kan vi gjøre endringer i tidsperioden og andre begrensninger.
Oppsettet skal se omtrent slik ut:
Når du har gjort nødvendige endringer i datoer og begrensninger velger vi igjen “Extensions” → “Google Analytics” → “Run Reports”. Hvis alt er gjort riktig genererer utvidelsen et ekstra ark hvor rapporten blir eksportert.
OBS: Bounce Rate (Og andre %-tall) presenteres som et tall ved denne eksport metoden, men det er en prosent. Så ved eventuell sammenslåing av data linjer i ettertid må dette hensyntas. Eksempelvis ved å ta snittet av sammenslåingen når det kommer til Bounce Rate og andre %-tall.
Tips: Strukturer dine eksporteringer etter hvordan Google Analytics sine rapporter er. Slik vil du få data som er lettere å jobbe med og gjenskape rapporter du bruker/brukte i Google Analytics.
Det er også mulig å gjøre en manuell eksport av dataen fra Google Analytics. Naviger deg fram til den rapporten du vil eksportere og velg “Export” oppe i høyre hjørne. Velg format du vil eksportere til. Vi anbefaler Google Sheets for enklere håndtering og visualisering av dataen i ettertid.
Når du har valgt format blir du enten sendt til Google Sheets hvor dataen presenteres eller du vil få muligheten til å laste ned i formatet du valgte.
Det er også mulig å benytte seg av Google Analytics sitt API direkte og hente ut dataen på denne måten. Dette krever en del mer tekniske kunnskaper om APIet til Google Analytics og er egnet for utviklere.
Google Analytics Dev Tools: Query Explorer er også et alternativ som bruker Google Analytics APIet, men her er brukervennligheten bedre ettersom du ikke trenger den samme kunnskapen om APIet til Google Analytics.
Ønsker du bistand til eksportering av historisk data fra Google Analytics er vi i Digital Opptur behjelpelige med dette. Ta kontakt!