I en verden der vi (les: markedsførere) er avhengige av å kunne samle inn data for å kunne målrette og tilpasse annonsene våre til målgruppen vår, vil Conversion API (cAPI) hjelpe til med å samle nøyaktig data, nettopp for å forbedre ytelsen til kampanjene og annonsene våre.
Dette har særlig blitt viktig etter Apples iOS 14-oppdatering. Pikselen har tidligere vært et svært verdifullt verktøy for å spore forretningsdata på de ulike plattformene, men dessverre har effektiviteten blitt dårligere de siste årene. Slaget er dog ikke tapt, takket være cApi.
Hang tight, så forklarer vi deg hvordan det funker, og hvorfor du bør bruke det.
Conversion API er et verktøy som fungerer sammen med pikselen for å sikre at du får alle dataene du trenger. Den gjør det mulig å spore og forbedre annonse-ytelsen på de ulike kanalene, hvilket bidrar til en mer kostnadseffektiv betalt SoMe-strategi.
Men… jeg har jo piksel!? spør du kanskje. Ikke så rart du spør, svarer jeg.
Problemet ligger ikke i pikselen som sådan, men i hovedsak har ad-blockers, cookie-blockers og andre verktøy begynt å kutte ned på mengden data pikselen mottar. Med iOS 14 møter dataene ytterligere problemer med datainnsamling, noe som skaper enda større hindre for oss markedsførere som er avhengig av informasjon for å tilpasse annonseløpet.
iOS 14-oppdateringen begrenser bruken av cookies for sporing på Apples mobilenheter. Det betyr at pikselen alene vil gi deg mye mindre informasjon om hvordan iOS-brukere samhandler med virksomheten din enn tidligere. Hvis noen klikker på annonsen din og blir ført til landingssiden, vet du kanskje ikke at de har gjort det, nettopp på grunn av dette.
I tillegg til resultatene, påvirkes også målrettingsmulighetene og størrelsen på dine egendefinerte målgrupper. Muligheten for re-targeting vil sannsynligvis også reduseres.
Men du? Slapp av. We got you. La oss ta deg gjennom hvordan du kan bruke cApi til å lagre data, attribusjoner og målrettinger med Conversion API.
For å forstå konverterings-API, må du først forstå litt om piksler.
Kort sagt: Piksel en liten kodesnutt som kjøres på nettsiden og ikke i nettleseren. Det betyr bare at den sporer data gjennom brukerens nettleser og sender data tilbake til deg. Nettleseren er også der brukeren kan installere cookie-blockers og ad-blockers, eller forby sporing helt.
Conversion API er derimot et verktøy på serversiden. Faktisk var det tidligere kjent som server-side API. Den lar deg spore konverteringer gjennom nettstedets server, i stedet for gjennom kundens nettleser. I stedet for å spore «nettleser-piksel-hendelser», sporer den «server-hendelser». Conversions API er ikke avhengig av cookies. Det betyr at de besøkendes nettleserinnstillinger og ytelse ikke påvirker sporingsmulighetene.
Sammen med pikselen, forbedrer cApi nøyaktigheten til sporingen din ved å fange opp data som ville gått tapt hvis du kun brukte piksel-sporing.
Det bidrar også til å forbedre ytelsen til annonsene dine ved å gi mer fullstendige data for annonse-optimalisering.
Det gir deg større innsikt i hele salgstrakten fordi det lar deg inkludere informasjon som CRM-data og kvalifiserte, potensielle kunder.
Det gir også data som kreves for:
Conversion API gir deg også større kontroll over dataene du sporer på kanalene. Det finnes spesifikke versjoner av konverterings-API som er spesielt designet for apper og salg utenfor nettsiden din. Disse lar deg spore app-hendelser, samt salg og besøk i fysiske butikker. Det kan vi gå inn på i et senere blogginnlegg 🙂
Kort sagt er forskjellen denne: Pikselen lar deg dele netthendelser fra en nettleser, mens konverterings-API lar deg dele netthendelser direkte fra serveren din.
Når det gjelder bruk av disse verktøyene, er det egentlig ikke snakk om enten/eller. I stedet er det snakk om både/og.
Selv om det kanskje virker som pikselen ikke lenger er nyttig, er svaret egentlig det motsatte. Den er bare nyttig på en annen måte. Faktisk bør du ha pikselen din satt opp før du prøver å sette opp Conversion API.
Når du kobler cApi og pikselen din, maksimerer du sjansene dine for å registrere en konvertering. Hvis du velger å spore de samme hendelsene ved hjelp av begge verktøyene, kan du til og med registrere noen konverteringer to ganger. Heldigvis kan Facebook korrigere dobbelt-sporingen gjennom en prosess kalt "deduplisering". Dette gir deg mer relevante og pålitelige data enn gjennom pikselen alene.
Dette er hovedproblemet vi har snakket om i dette innlegget. Pikselens evne til å spore data reduseres. Conversions API bidrar til å fylle disse hullene, og gir bedre konverteringsattribusjon.
Markedsføringsstrategier som retargeting (annonsering til folk som allerede har samhandlet med virksomheten din) fungerer bare når sporingen din fungerer effektivt. Uten konverterings-APIet kan du gå glipp av muligheten til å konvertere noen av de mest sannsynlige og potensielle kundene dine.
Conversions API kan bidra til å redusere kostnaden per handling for annonsene dine ved å sende bedre data til kanalens algoritme. Dette sikrer at annonsene dine vises til dem som mest sannsynlig blir kundene dine.
Nå - er du litt klokere?