En av de største fordelene med å annonsere på Facebook er den store muligheten du har til å A/B-teste. Vi har samlet våre aller beste tips til hvilke tester du enkelt kan kjøre selv.

A/B-testing er ikke så komplisert som det kanskje høres ut som. Det innebærer å teste to, eller flere variabler opp mot hverandre. Hensikten er å finne ut hva som fungerer best for å gjøre mer av nettopp dette. 

Det skal godt gjøres å teste alle disse tingene samtidig. Det er heller ikke poenget. Velg gjerne én, eller to A/B-tester per kampanje som du tror kan gjøre store utslag for resultatet. Obs. Se ikke bort fra at du blir overrasket over resultatet.

1. Bilder med og uten mennesker 

Du har sikkert allerede et godt utvalg med bilder du bruker til Facebook-annonsene dine. Men hvor konsekvent tester du disse? Veldig ofte ser vi at bilder med mennesker går spesielt bra. Det betyr ikke at det alltid gjør det.

Den beste måten å finne ut hva som fungerer for din bedrift er å teste det. Bruk bilder både med og uten mennesker til din neste kampanje så er du ikke langt unna å finne ut svaret. 

Å teste annonser med og uten mennesker er en veldig fin test du burde kjøre

2. Turister og fastboende

Visste du at Facebook skiller mellom turister og fastboende på et sted? Når man velger hvilke lokasjoner man ønsker å vise annonsene sine til har man også muligheten til å spesifisere om brukerne du treffer i området bor der, eller bare er på besøk.

Hvem av disse to tror du konverterer best for din type kampanje?  

En lokasjon er ikke bare en lokasjon på Facebook

3. Kortere og lengre annonsetekst 

Hva fungerer best: Korte eller lange tekster? Det finnes mange som har meninger om hvor mange ord en Facebook-annonse burde inneholde, men vi anbefaler alltid å teste.

Før gjerne en oversikt for deg selv hvilke tekster som fungerer best for ditt publikum. 

Annonsene er veldig like, men en har litt lenger annonsetekst enn den andre.

4. 4:5 og landskapsformat

Mangfoldet av formater på bilder ser ut til å bare bli større. To av de mest brukte formatene er forholdet 4:5-bilder og bilder i landskapsformuat (16:9). Du ser dem gjerne brukt litt om hverandre. I utgangspunktet er det ikke mer galt eller riktig å bruke noen av dem, så lenge bildene ser fine ut i formatet de har.

Om bildene passer til å ha begge formatene anbefaler vi å bruke begge to å kjøre en A/B-test. 

To klassiske formater som er smarte å teste opp mot hverandre

5. Call to Action 

En god Call to Action er alltid viktig. Dette er gjerne siste sjanse man har til å overbevise publikum om at varen, eller tjenesten du annonserer for er verdt å sjekke ut nærmere. Call to action er selve knappen på Facebook-annonsen.

Den velger man fra en meny i Facebook Business Manager. Listen man kan velge fra er lang.Ikke nøy deg med bare ett alternativ.

Vanskelig å legge merke til forskjellen ved siden av hverandre, men call to action kan utgjøre en forskjell!

6. Video thumbnail 

Video er den mest effektive måten å kommunisere med på i feeden. Visste du at man kan velge hvilken thumbnail, eller hva slags forhåndsvisning, som skal vises i de få sekundene før videoen starter? 

Av og til er det små detaljer som avgjør hvorvidt en video gjør suksess. Det burde man som markedsførerer på Facebook ta på alvor. Velg gjerne de to bildene du synes passer best og test dem mot hverandre.

Velg gjerne flere enn en thumbnail når du skal sette opp videokampanjen din. Du velger direkte i Facebook Business Manager.

7. Still spørsmål, eller kom med en påstand 

To effektive måter å fange oppmerksomheten med en Facebook-annonse på er å enten stille et spørsmål, eller å komme med en påstand. 

Statistikk fra Facebook forteller oss nemlig at tekster som avslutter med enten et spørsmålstegn, eller et utropstegn er det som går aller best. Test begge opp mot hverandre da vel.

Still et spørsmål, eller kom med en påstand i annonseteksten din. Det trigger publikum til å ville undersøke nærmere!

8. Farger og sort-hvitt bilder

Statistisk sett skiller sterke farger seg ut i feeden. Samtidig ser vi fra tid til annen at det helt motsatte, sort-hvitt bilder, gjør det enda bedre. Heldigvis er det en enkel jobb å sette bilder med og uten farer opp mot hverandre.

Bilder endrer fort karakter med og uten farger. Noen ganger er det en spennende test å kjøre.

9. Med og uten tekst i bilde 

Korte tekster i bilde er mye brukt. Mange bruker dette som en ekstra call to action, eller til å raskt komme med viktige budskaper. For eksempel ser vi at mange skriver vipps-nummeret sitt, eller bruker logoen direkte på bilde. Facebook har gjennom flere år rettet fokus mot at for mye tekst i bilder blir dårlig tatt imot av brukerne.

Vi har dog sett for mange kampanjer med litt skrift i bilde gå bra til at vi ikke vil anbefale å teste med litt tekst der det er hensiktsmessig. Bare ikke glem å teste samme bildet uten tekst – først da kan du vite om det gjør utslag. 

Test bildene dine med og uten tekst. Pass på å ikke la teksten dominere for mye.

10. Bilde og karusell 

Noen ganger forteller ett bilde alt. Andre ganger er forteller en rekke med bilder historien om din bedrift enda bedre. Den beste måten å finne ut hva ditt publikum responderer på er å teste.

Sørg for at du har nok bilder til å kunne teste med en karusell med minst 3 fine bilder. 

Selv de enkleste tilbud kan formidles på flere måter.

Trenger du hjelp? 

Vi har lang erfaring med betalt annonsering på Facebook og har jobbet med A/B-testing i mange år. Vi har sett mange eksempler på hvor godt det kan fungere, og oppfordrer derfor at du også jobber med å teste.

Trenger du hjelp og rådgivning til hvordan du kan benytte deg av alle mulighetene som finnes? Ta gjerne kontakt med oss her!