Bruker du mye tid på å lage rapporter? Her skal vi vise deg hvordan Google Data Studio kan benytte de samme dataene som i Google Search Console, men presentere de på en mye mer visuell og effektiv måte som både du, kundene dine og sjefen din vil like.
Les vår første vurdering av Data Studio: Google Data Studio lansert i Norge
I dette innlegget skal vi vise hvordan vi har brukt data fra Google Search Console - som viser informasjon om organisk søk slik som visninger, klikk, klikkrate og plassering.
Du finner all denne informasjonen hvis du har satt opp Search Console for nettstedet ditt og da vil det se sånn som bildet under.
Gjennom å koble dataene i Search Console inn i Data Studio kan vi lage en ny rapport med de samme dataene.
Først og fremst er ser du at det er forskjell i det visuelle, og vi kan endre og justere alle farger, plasseringer og størrelser.
I tillegg er rapporten nå dynamisk. Det betyr at både tidsperioden kan endres av den som ser rapporten hvis du ønsker å se en annen måned, så langt i år eller siste 12 måneder. Dessverre gir ikke Search Console data mer enn 90 dager bakover, så du er fortsatt begrenset til det.
Rapporten i Data Studio har vi delt opp i to, hvor den første siden gir en oversikt over utvikling til både enheter og hver av datapunktene.
I tillegg får du et kart som gir en geografisk oversikt, og relativ andel over de viktigste søkeordene.
Hvis du ikke vil lage din egen rapport er det stadig flere maler for Data Studio. En annen mal tilpasset Google Search Console finner du her.
Data Studio er fortsatt ikke perfekt, men blir stadig bedre med nye funksjoner. Den har allerede mange fordeler og muligheten til å skape bedre rapporter enn mye annet. Trenger du hjelp med Data Studio, Søkemotoroptimalisering (SEO) eller rapportering er det bare å kontakte Digital Opptur her.