Kom i gang på LinkedIn

Her er de beste grunnene til å komme seg på Linkedin, og hvordan du skal gjøre det vinteren 2024-2025. PS: Send denne artikkelen til kollegene dine! 

LinkedIn har blitt en av de viktigste plattformene for personlig merkevarebygging og karriere-happiness. Arbeidsgivere gjør lurt i å la ansatte bruke tid på kanalen. Det gir nemlig mye positivt tilbake til selskapet! 

Denne artikkelen er en kort oppsummering av noen punkter fra vårt nye LinkedIn-kurs for arbeidsgivere og ansatte. Ta kontakt for å høre mer og eventuelt bestille kurs.

Folk vil følge folk, ikke bedrifter!

Du har kanskje merket at innlegg fra bedriftskontoer på LinkedIn ofte får mye lavere rekkevidde og engasjement enn tilsvarende innlegg fra privatpersoner? Dette er ikke innbilning eller tilfeldigheter. 

Personlige poster går rett og slett mye bedre, selv om de handler om jobb.

Folk på LinkedIn blir yngre og yngre

Ja, ikke sånn at vi plutselig ser ti år yngre ut. Men: Ifølge Ipsos kommer stadig flere av dem under 40 inn på LinkedIn og bruker plattformen aktivt. Dette påvirker utvilsomt kulturen. 

LinkedIn har blitt mindre “online CV” og mer et sosiale medium for jobbhverdagen. Ideer og nettverk formes der inne as we speak. 

Er du med? Hvis ikke, er det sannsynligvis på tide.

Hvorfor bruke LinkedIn aktivt?

Flere arbeidsgivere oppfordrer nå sine ansatte til å bruke mer tid på LinkedIn. Dette er grunnene:

  • Merkevarebygging og leads: LinkedIn gir bedrifter mulighet til å bygge merkevare og tiltrekke seg nye leads. Bedrifter når ut til potensielle kunder, samarbeidspartnere og kolleger gjennom ansatte som deler innhold.
  • En plattform for kunnskapsdeling: LinkedIn er kjent for å være den mest seriøse blant sosiale medieplattformer, der faglighet blir verdsatt. Ansatte har ofte dyp kunnskap om sine fagfelt, og deres stemmer er viktige for å representere bedriften på en autentisk måte.
  • Personlig merkevarebygging: Gjennom å være aktiv på LinkedIn kan du bygge din egen profesjonelle merkevare, samtidig som du styrker din digitale CV. Plattformen gir rom for å utveksle kunnskap og bygge relasjoner i et voksende profesjonelt fellesskap.

Hva utgjør en god LinkedIn-profil?

Her er noen tips til hvordan du lager deg en framifrå profil.

  • Profilbilde: Sørg for at bildet av deg er presentabelt og ikke for gammelt.
  • Banner: Skift ut det nøytrale LinkedIn-banneret med et som bygger merkevarekjennskap.
  • Tittel og bio: Inkluder arbeidsgiver og nøkkelord om stillingen din i tittelen. Skriv en informativ bio på 2-4 avsnitt og få med nøkkelord her også. Du er nemlig søkbar;)
  • Erfaringer: Bruk LinkedIn som CV. Få med viktige jobberfaringer, utdannelse og annet som gir deg kredibilitet.
  • Anbefalinger: Gi og motta anbefalinger fra kolleger, kunder eller samarbeidspartnere. 

PS: Informasjonen fra LinkedIn-profilen din er søkbar på Google. Du kan styre selv hva som kommer opp i søkeresultatene. Se innstillinger på profilen din.

Hvordan komme i gang på LinkedIn

Å bidra aktivt på LinkedIn som ansatt, handler ikke bare om å dele bedriftens oppdateringer. Gjør ting litt på din egen måte. Da blir det gøyere for både deg selv og følgerne dine.

(Ta heller en avsjekk med lederen din eller en kollega før du poster, hvis du er i tvil om noe er innafor eller ei.) 

Her er noen forslag til hva du kan poste:

  • Faglige nyheter: Del relevante nyheter fra bransjen din, med en kort oppsummering og din egen innsikt.
  • Framsnakk kolleger eller samarbeidspartnere: Dette bidrar til god stemning, samtidig som det kan øke rekkevidden på innholdet du poster. 
  • Tips og råd: Deling av faglige råd eller erfaringer skaper verdi for dine forbindelser og posisjonerer deg som en ressurs i ditt felt.

Hvor ofte bør du poste?

For å føle at du får noe igjen for å poste på LinkedIn, kan du starte med et innlegg i uka. Prøv etterhvert å øke til 2. Regn med at det tar tid å finne din stemme og få opp engasjementet.

Det handler ikke først og fremst om postefrekvens, men om kvaliteten på innholdet. 

Skal dere i gang med LinkedIn som et team? Når kolleger støtter hverandre ved å engasjere seg i hverandres innlegg, kan det senke terskelen for å poste ting. Kanskje dere skal ha en intern challenge som gjør det ekstra motiverende? 

Trenger dere litt støtte? Book kurs

Kontakt oss gjerne for mer info, praktisk opplæring, sparring og ideer til å komme i gang på LinkedIn! Vi holder nyttige og morsomme kurs både fysisk og digitalt, og kan skreddersy etter ønsker og behov.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024