Case: Bibelselskapet med utsolgte forestillinger

10.05.24


5 minutter

Du vet at du har lykkes med markedsføringsstrategien når det selges så mange billetter at du må sette opp flere ekstraforestillinger! Dette opplevde vi med vår kunde Bibelselskapet og skuespiller Svein Tindberg.

Forestillingen Esau og Jakob, regissert av Kjetil Bang-Hansen, gikk over all forventning. Ikke bare gikk billettene unna som nystekte vafler, men vi så også at engasjementet i sosiale medier lå over normalen.

– Dette er jo helt fantastisk moro, tenk at vi traff sånn!, var tilbakemeldingen fra Tindberg.

Vårt oppdrag

I april 2024 lyste Svein Tindbergs forestillinger opp Storsalen i Oslo. Vi fikk oppgaven å promotere disse gjennom digitale kanaler. Denne casen gir et innblikk i våre strategier for kanal- og målgruppevalg samt annonseinnhold. 

Vårt primære mål var å tiltrekke oppmerksomhet og dermed øke billettsalget. For å oppnå dette, benyttet vi en kombinasjon av annonser på Facebook, Instagram og Google Ads.

Strategi

Strategien vår omfattet synlighet i disse kanalene for å dekke flere faser av kundereisen. Vi startet med å vekke interesse på sosiale medier, for deretter å sikre synlighet i søkemotorene ved relevante søkeord.

Målgruppen var kunst- og kulturinteresserte på Østlandet, supplert med kundelister fra Bibelselskapets nyhetsbrev og lookalike-grupper basert på disse. Her sørget vi for at riktig samtykke til markedsføring var innhentet.

Erfaringer

Annonseringen begynte i januar, men vi intensiverte annonseringen den siste måneden før forestillingenes premiere. Annonsematerialet ble jevnlig oppdatert på Facebook og Instagram, med variert innhold, fra klare infografikker og videoklipp av Svein Tindberg til smakebiter fra forestillingen.

Resultatene for den siste måneden av kampanjen tyder på at vi traff riktig målgruppe. Annonsene i sosiale medier oppnådde en engasjementsrate på 17,2 %, godt over plattformenes benchmarks på 0,7-1,5 % (Hootsuite, 2024). Engasjementet inkluderte hundrevis av likes, kommentarer og delinger.

Av det totale billettsalget tilskrevet annonseringen, kom 66 % fra Instagram og Facebook, mens 34 % ble generert gjennom Google Ads. Dette understreker betydningen av en balansert tilstedeværelse i flere kanaler.

Takket være engasjementet på sosiale medier ble billettsalget så vellykket at flere ekstraforestillinger ble satt opp i mai. Dette ble virkelig en digital suksesshistorie for Bibelselskapet!

Vil du ha hjelp med den digitale markedsføringsstrategien? Kontakt oss.

På utkikk etter mer lesestoff?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
 
Alle rettigheter reservert 2024